videní: 1.5K
Bola to hra, na ktorej boli niektorí tak závislí, až sa im o nej snívalo. Tetris patrí do detstva každého z nás, teda aspoň tých narodených pred rokom 2000.
To, čo začalo v 80. rokoch ako výzva programovania a zdroj zábavy pre sovietskeho softvérového dizajnéra, sa nakoniec rýchlo rozšírilo z krajiny na krajinu. Aj dnes, po desaťročiach, sú hráči stále priťahovaní k názvu Tetris, hypnotizovaní jednoduchosťou hry a uspokojenosťou jej hrania.
Kto to nehral? Možno si myslíš, že po niekoľkých hodinách rotácie a zhadzovania dielov za sprievodu hypnotického zvuku 8-bitovej tematickej piesne si s hrou Tetris dôverne oboznámený. Ale videohra, ktorá zhypnotizovala milióny ľudí všetkých vekových skupín, má dlhú a pestrú históriu. Jej príbeh prináša množstvo nepravdepodobných prekvapení.
Názov Tetris bol čiastočne inšpirovaný tenisom
Nezvyčajný názov „Tetris“ vymyslel jeho vynálezca, dizajnér počítačového softvéru a nadšenec puzzle Alexey Pajitnov, keď hru v roku 1984 vytvoril. Námet na tvary hrajúcich prvkov dostal z populárnej logickej hry s názvom „pentonimos“. v ktorom bol každý kúsok zložený z piatich rovnakých štvorcov. Ale v Pajitnovovej počítačovej hre boli tvary vyrobené zo štyroch štvorcov. Spojil latinské slovo pre číselnú predponu „štyri“ – „tetra“ – so slovom „tenis“, pretože to bola jeho obľúbená hra.
Hra spôsobovala skutočné halucinácie
V grafickom románe literatúry faktu „ Tetris: Hra, ktorú ľudia hrajú“ autor a karikaturista Box Brown napísal, že ľudia trávili toľko času pred obrazovkami hraním Tetrisu, až im priniesla zvláštny vedľajší účinok. Aj keď hru prestali hrať, keď zatvorili oči, stále videli obrázky padajúcich kusov. Niektorí ľudia dokonca vo svojich snoch videli dlaždice Tetrisu
Tento efekt je známy ako „Tetris Effect“ a v posledných rokoch sa začal vzťahovať na ďalšie hry, ktorým ľudia venujú dlhšiu dobu. Jav sa tiež nazýva pseudo-halucináciami vyvolanými hrami. Tento fenomén sa analyzoval v štúdii z roku 2014 publikovanej v International Journal of Human-Computer Interaction.
Niektoré verzie herného umenia obsahovali politický protest
28. mája 1987 letel 19-ročný nemecký pilot Mathias Rust s jednomotorovým lietadlom Cessna 805 kilometrov od Fínska, nelegálne prekročil sovietske hranice a pristál na poludnie na Červenom námestí. Pýtaš sa, čo to má spoločné s Tetrisom?
Podľa Browna sa distribučné spoločnosti pre Tetris v Amerike a Veľkej Británii rozhodli zahrnúť obrázky Rustovho lietadla do grafiky ruských scén, ktoré do hry pridali pre vizuálny záujem. Netreba dodávať, že Rustov kaskadérsky kúsok nebol v Sovietskom zväze nijakým vtipným momentom. Bol súdený a odsúdený za „zlomyseľné chuligánstvo, porušovanie medzinárodných pravidiel o lietaní a nelegálne prekročenie hranice,“ informoval New York Times v decembri 1987.
Sprievodná hudba bola vlastne ľúbostnou piesňou
Chytľavá melódia, ktorá veselo hrá, keď hráči otáčajú a púšťajú dlaždičky Tetris, bola založená na ľudovej piesni z 19. storočia s názvom „Korobeiniki“, o dvorení medzi sedliackym dievčaťom a podomovým obchodníkom. Ako sa stala ústrednou piesňou pre hru bez romantiky, postáv – bez akéhokoľvek príbehu?
V 80. rokoch bol ZSSR pre mnohých ľudí na Západe záhadným miestom. Jeho kultúra nebola široko známa a pre ľudí z iných krajín bola malou príležitosťou hudba, umenie a architektúra.
Tetris, ktorý vznikol v Moskve, bol veľvyslancom videohier z tohto záhadného miesta. Keď bol Tetris licencovaný a balený pre počítače, herné konzoly a automaty na mince na Západe, dizajnéri pridali „ruské“ prvky. To zahŕňalo obrázky Červeného námestia a sovietskych kozmonautov a tematická pieseň inšpirovaná tradičnou ruskou ľudovou baladou.