videní: 1.5K
Farby ovplyvňujú naše pocity a človek vníma farebné vibrácie celým telom. Nasledujúce produkty priraďujeme z nejakého dôvodu k ich identickým farbám. Prečo?
Poznáme 11 základných farieb, avšak človek dokáže voľným okom rozoznať až 2000 farieb. Keď si pozeráš produkty napríklad na internete, až 90 % nášho názoru môže byť založených iba na ich farbe. Niektoré spoločnosti používajú farby ako svoj jedinečný symbol, vďaka ktorému si ich nezameníš s ničím iným.
Ferrari
Prečo jasná červená reprezentuje automobilku Ferrari už dlhé desaťročia? Tento obraz je pevne uviaznutý v našej hlave a tu je dôvod, prečo talianska spoločnosť určila sa svoju srdcovku práve červenú. V pretekárskom svete majú všetky krajiny svoje vlastné farby, talianski jazdci začínali práve s červenou. Briti pretekali v zelených autách a Francúzi zasa v modrých.
Špongie na umývanie riadu
Možno väčšina z vás má doma žiarivo žltú špongiu na umývanie riadu. Môžeš si ich kúpiť samozrejme aj v iných farbách, ale ako prvé sa začali vyrábať žlté. V 40. rokoch 20. storočia sa spoločnosť DuPont rozhodla kopírovať farbu prírodných morských húb, ktoré ľudia neskôr používali v kuchyni. Farba špongie tiež môže určovať, na aké čistenie je určená. Červená bola navrhnutá na jemné čistenie, zatiaľ čo čierna je najtvrdšia.
Znak Červeného kríža
Tento symbol sa na celom svete považuje za znak dobrovoľníctva. Organizáciu založil v roku 1863 švajčiarsky podnikateľ Henri Dunant po bitke pri Solferine. Podnikateľ na bojisku zostal bez lekárov a rozhodol sa to napraviť. Na počesť zakladateľa bola zvolená obrátená švajčiarska vlajka.
Taxi autá
Všetko sa začalo na západe. John Hertz, považovaný za zakladateľa tejto tradície, prelakoval autá žltou farbou a poslal ich pracovať do ulíc. Za týmto účelom založil v roku 1910 taxi spoločnosť Yellow CAb Company. Taxíky vynikli aj vďaka pozadiu, v ktorom sa premávali samé čierne autá od Henryho Forda.
Požiarne hydranty
V rôznych krajinách sú maľované inými farbami, aby bolo na prvý pohľad vidno, koľko galónov vody dokážu vydať za minútu. Najobľúbenejšia je červená, oranžová, zelená a modrá. V súčasnosti červená farba naznačuje, že zariadenie je schopné poskytnúť najslabší tlak 500 galónov za minútu.
Biela vlajka ako symbol kapitulácie
Na tento účel ju začali používať v Ázii počas východnej dynastie Khan. Farebné látky boli v tom čase dosť drahé, takže sa používali lacné a bezfarebné látky. Biela vlajka bola navyše neutrálna a nedala sa zameniť s bojovým pruhom.
Školské autobusy
V mnohých krajinách sveta sú školáci prepravovaní do školy jasne žltými autobusmi. Rozhodnutie, že školské vozidlá by mali mať túto farbu, bolo prijaté už v roku 1939, pretože priťahovalo pozornosť a bolo ľahké si ho všimnúť aj v tme.
Futbalová lopta
Lopty boli pôvodne vyrobené z kože a všetky boli hnedé. Lopty, aké poznáme dnes, sa objavili až s farbením v Adidase. Spočiatku, keď sa lopty začali vyrábať z plastu, boli všetky biele. Adidas sa však rozhodol, že čiernobiele budú vyzerať lepšie a budú mať na trávnatej ploche jasný kontrast, pretože v tej dobe bol iba čiernobiely obraz v televízii.
Dopravné signály
Výber farieb semaforov časom klesol na troch kandidátov. Červená bola vždy spojená s nebezpečenstvom a zelená bola vnímaná ako pokojná farba. Červená farba má pritom dlhšie trvanie ako oranžová a je ju jasne vidieť aj z veľkej vzdialenosti.
Toaletný papier
Biela farba toaletného papiera teda nie je výsledkom estetickej stránky tovaru, ale hlavne vlastností, ktoré zákazník ocení. Medzi ne patria mäkkosť a savosť. V 50. rokoch 20. storočia ľudia napríklad ladili farbu toaletného papiera s farbami kúpeľne. Údajne však zmizol kvôli obavám z bezpečnosti pastelových farbív, ktoré neboli najvhodnejšou alternatívou pre pokožku a životné prostredie.
Pneumatiky pre automobily
Guma použitá na výrobu pneumatík je v skutočnosti biela, ale na predĺženie životnosti pneumatiky sa pridávajú do materiálu sadze. A vďaka nim vyzerajú finálne produkty tak, ako ich poznáme. Sadze zvyšujú pevnosť a životnosť pneumatík, odvádzajú teplo a chránia ich pred ultrafialovým žiarením.