videní: 1.8K
Je tu niekoľko cenných rád ako postupovať, keď sa pri tankovaní pomýlite. Keď si uvedomíte chybu po natankovaní nesprávneho druhu paliva na aké vaše auto jazdí, či je to zážihový (benzín) alebo vznetový (nafta) motor, môžete si spočítať náklady na opravu. Snáď na to prídete najneskôr pri platení… Ak nie, veci sa naštartovaním a jazdou značne zhoršia. V žiadnom prípade teda v prvom rade neodporúčam otáčať kľúč v zapaľovaní. Už v momente pootočenia kľúčom, si mnohé autá so vstrekovaním natlakujú elektrickým čerpadlom systém. Ten začne dodávať motoru nesprávnu zmes. Toto až v 85 % prípadoch vedie k poruche valcov, alebo iných častí motora.
Chybu odporúčam riešiť, najmä pri novších autách odtiahnutím do autorizovaného servisu alebo najbližšieho autoservisu v okolí. V mnohých prípadoch nebude ani odtiahnutie asistenčnej služby zadarmo, nehovoriac o servisnom úkone. V každom prípade investícia do servisu je menšia ako oprava motora poškodeného nesprávnym palivom.
„Ak omylom do nádrže naftového auto načerpáte desať a viac litrov benzínu, tu už nepomôže ani dodatočné priliatie oleja. Do dnešných motorov to neodporúčame,” upozorňujú mechanici. Ešte 5% benzínu z objemu nafty sa stratí, čiže ak ste ledva stlačili tankovaciu pištoľ, môžete dočerpať zvyšok naftou. Pokiaľ natankujete naftu namiesto benzínu, zmes z nádrže treba tiež odstrániť a natankovať čistý benzín. Bez väčších problémov je možné zmes obsahujúcu niekoľko percent nafty aj spáliť, pri obsahu väčšieho percenta bude už prechádzať do olejovej náplne také množstvo nespálenej nafty, že znehodnotí olejovú náplň motora. Pri obsahu nafty v benzíne okolo 10 % alebo viac sa už prejavujú pri chode motora pozorovateľné problémy, prípade nie je možné studený motor naštartovať.
Asistenčné služby, žiaľ, neposkytujú bezplatné krytie v prípade zámeny paliva. Vodič si teda musí odtiahnutie aj nasledujúce úkony hradiť. Istú výhodu môžu mať motoristi niektorých značiek áut s doplnkovým programom. Ak sa po načerpaní nevhodného paliva stane vozidlo nepojazdným, odťahovacia služba ho odvezie do najbližšieho servisu bezplatne. Bezplatná pomoc nezahŕňa odstraňovanie škôd spôsobených následkom takejto zámeny, teda opravy palivovej sústavy alebo motora. Bezplatnosť odtiahnutia závisí vždy od dojednaných podmienok s asistenčnou službou a tiež od veku vozidla. Autá mimo záruky sú na tom horšie, preto musíte vo väčšine prípadov rátať so zaplatením odtiahnutia. Ak nie, za servis zaplatíte všade.
Cena v servise závisí hlavne od hodinovej sadzby a dĺžky opráv. Pri niektorých typoch automobilov sa dá vypustiť nádrž za pár minút, pri iných ju treba vymontovať z auta! Horšie je, ak vodič po natankovaní zlého paliva naštartoval a to sa dostalo do potrubia a vstrekovacieho mechanizmu. Pre jazdu je najhoršia kombinácia naftový motor a natankovaný benzín, pretože najdrahšie časti naftového motora môže benzín natrvalo poškodiť. Už aj na prvý neodborný pohľad môžeme pozorovať že nafta má, na rozdiel od benzínu, mastnú štruktúru. Zápalnosť benzínu je rýchlejšia a nastáva pri menších tlakoch ako je to pri nafte.
Skôr ako príde asistenčná služba, zistite si podmienky. Ak máte za odtiahnutie platiť, potom môže byť lacnejšia lokálna odťahovacia služba a akýkoľvek najbližší servis. Asistenčná služba vás totiž odtiahne do značkového servisu a ten môže byť ďaleko. Najmä majitelia starších áut môžu takto ušetriť. Pri autách v záruke odporúčam volať asistenčnú službu.
Hlavné zásady po natankovaní zlého paliva do nádrže:
– určite motor neštartujte!
– zistite aké množstvo ste načapovali a koľko bolo v nádrži predtým
– zavolajte asistenčnú alebo odťahovú službu (podľa veku auta)
– využite najbližší servis, aj inej značky
– vypustenie nádrže a odtiahnutie stoja menej ako oprava motora
Avšak…
Niektoré asistenčné spoločnosti poskytujú službu s ktorou zlú voľbu paliva odstránite z nádrže priamo na mieste. Po zavolaní asistenčnej služby príde vozidlo s potrebnou technikou, ako podtlakové čerpadlo a diagnostický prístroj pre prípad hlásenia chyby zo strany riadiacej jednotky a vyčerpajú pomocou nástrojov bezpečne palivo z vašej nádrže. Nehrozí tak žiadne nebezpečenstvo výbuchu alebo určitého neodborného znehodnotenia automobilu. Určite táto služba nie je lacná a pohybuje sa okolo 200 eur, ale určite stále lacnejšia a rýchlejšia ako repasovanie motora. Môžete tak do hodinky opustiť čerpaciu stanicu bez problémov, no o pár eur ľahší.
Zdroj: topspeed.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk