videní: 1.7K
Iste veľmi dobre viete, že počas slnečných dní v lete je najlepšie parkovať auto v tieni. To sa však zďaleka nie vždy podarí. Keď už auto ostane na slnku, po pol hodine je rozpálené na maximálnu teplotu danej fázy dňa. Vyššie vnútri už teplota vzduchu neporastie. Čierne a biele auto – horúco bude v každom. Pocitovo možno pri veľkých horúčavách nedokážeme povedať rozdiel. Na priamom slnku vnútri auta stúpa teplota vysoko nad únosnú hranicu. Neznesiteľné horúčavy dokážu byť v každom aute, bez ohľadu na farbu. Máte však predstavu, aký môže byť rozdiel? Urobili sme pre porovnanie jednoduchý test.
Rozdiel teplôt medzi svetlým a tmavým autom je až prekvapivo veľký. Nielen na povrchu, ale aj vnútri. O akých teplotách sa vlastne bavíme? A akých rozdieloch? Pozrite si výsledky zaujímavého pokusu. Porovnali sme teploty na povrchu karosérie a vnútri v bielom a čiernom aute na priamom slnku. Autá stáli vedľa seba v rovnakých podmienkach, vonku bolo 37,5 °C.
Rozdiel medzi bielym a čiernym autom je skutočne veľký. Karoséria je často už na dotyk nepríjemne horúca. Pokus ukázal, že biele aj čierne auto majú teplotu vnútri vyššiu než teplotu na povrchu karosérie. Je to zrejmé, funguje tu skleníkový efekt, keď sa horúci vzduch nemá kam a ako vymeniť – vyvetrať.
Teplota karosérie čierneho auta bola horúcejšia prakticky o 10 °C, vnútri bol rozdiel v neprospech čierneho auta dokonca 11,5 °C. Je v zásade jedno, či auto stojí, alebo ide. Množstvo žiarenia z priameho slnka naň je rovnaké. Samozrejme, vzduch, ktorý obteká karosériu, ju zároveň chladí. Keby sme však vypli vetranie, teplotu vnútri by jazda ovplyvnila len minimálne. Dnes je klimatizácia v aute štandard. Z pokusu je však zrejmé, že v tmavých autách musí klimatizácia chladiť podstatne viac a trvá to dlhšie. To sa prejaví aj v spotrebe paliva…
Zdroj: Peter KRIŠTÍN | SuperDRIVE | topspeed.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk