videní: 1.7K
Ak sa zamýšľame sa nad ľuďmi a výrobkami, ktoré sme prvýkrát videli v priebehu 90 sekúnd, asi 62% až 90% nášho názoru je založených iba na farbe. Preto niektoré spoločnosti používajú farby na svojich obaloch, logách a obchodoch, aby ovplyvnili naše každodenné rozhodnutia. Ale farba môže niekedy hrať na našu psychiku ešte viac. Ako sa ukázalo, farba ružová a modrá nás upokojujú natoľko, aby sa obmedzila agresia a samovraždy.
1. Ružová farba bola pre chlapcov a modrá pre dievčatá
Videá podľa pohlavia často ukazujú ružovú farbu, ktorá označuje dievčatko, a modrú farbu, ktorá označuje chlapčeka. Ale v minulosti nosili deti biele šaty a žiadne farby neboli v skutočnosti spojené s pohlavím, kým niektoré časopisy netvrdili, že ružová je farba sily a mala by byť chlapčenská a modrá, jemná a nežná, by mala byť dievčenská. Trend sa v 40. a 50. rokoch 20. storočia nejakým spôsobom zmenil na to, na čo sme dnes zvyknutí.
2. Ružová nás môže upokojiť a znížiť našu agresivitu
Verte tomu alebo nie, niektoré väzenia sú namaľované naružovo, aby sa znížila agresivita, a niektoré šatne určené pre hosťujúce tímy sú tiež ružové, aby sa cítili oslabený. Dôvodom je, že niektoré štúdie zistili, že istý odtieň ružovej je účinný pri znižovaní agresivity a sily. Avšak neskoršie výskumné štúdie na rovnakú tému zistili obmedzenia a odlišné výsledky.
3. Žlté vnútro lietadla môže unaviť naše oči
Kým žltá je farba, ktorá evokuje šťastie, je taká jasná, že odráža viac svetla, a preto by mohla oči príliš stimulovať. To by mohlo vysvetľovať, prečo väčšina vozidiel, najmä lietadiel, vo svojom interiéri takmer vôbec nepoužíva žltú. Ryanair, nízkonákladová letecká spoločnosť, mala veľa žltej farby, ale rozhodla sa prehodnotiť farbu kabín pre potešenia svojich zákazníkov.
4. Keď vidíme červenú, menej jeme
Koluje mýlne presvedčenie, že červená zvýši našu chuť do jedla. Tento mýtus sa pravdepodobne objavil, pretože väčšina firiem rýchleho občerstvenia má v logu červenú. V skutočnosti sa ukázalo, že červená spôsobuje, že ľudia jedia menej jedla a konzumujú menej nealkoholických nápojov. Červená teda vlastne funguje ako jemný stop signál.
5. Keď vidíme červenú, mohli by sme robiť veci rýchlejšie
HubSpot urobil test, aby zistil, či červené alebo zelené tlačidlo spôsobí, že ľudia naňho kliknú viac. Zistil , že červené tlačidlo prekonalo zelené tlačidlo o 21%. Možno to je dôvod, prečo Netflix používa iba červené tlačidlá na akcie, ktoré prinesú viac zákazníkov. Uskutočnil sa ďalší experiment s cieľom zistiť, či sú ľudia ovplyvnení farbou automobilu, ktoré im blokuje cestu. Výsledky ukázali, že v prípade, že blokuje červené auto, ľudia dali agresívnu odpoveď oveľa rýchlejšie .
6. Pravdepodobne dôverujeme viac spoločnostiam s modrými logami
Ak si si všimol, že logá pre kreditné karty, poisťovacie spoločnosti a počítačové spoločnosti sú často modré, máš pravdu. Modrá vydáva pocit bezpečia, takže s väčšou pravdepodobnosťou vyhodnotíme spoločnosti ako spoľahlivé, ak vo svojich logách alebo produktoch používajú viac modrej farby.
Modrá ide ešte ďalej, pretože môže byť schopná spôsobiť, že si vyberieme život pred smrťou. Niektoré vlakové stanice v Japonsku nainštalovali modré svetlá, aby zabránili ľuďom skočiť na koľaje a spáchať samovraždu.
8. Farebné štítky nás môžu nútiť zvoliť zdravšie jedlo
Farby nám tiež môžu pomôcť zmeniť našu stravu. Experiment bol vykonaný v nemocnici, kde potraviny, ktoré sa predávajú boli označené zelenou pre “zdravé” a červenou pre “nezdravé”. Test dospel k záveru, že farebné kódovanie nášho jedla nám môže pomôcť pri zlepšovaní výberu potravín. Najnovšia štúdia uskutočnená pomocou systému semaforov na zahrnutie žltej farby pre označovanie „menej zdravých“ potravín tiež ukázala lepšie možnosti výberu potravín.
Zdroj: Brightside | topdesat