Zaujímavosti

Potrebujeme asistenčné systémy v moderných autách?

Potrebujeme asistenčné systémy v moderných autách?

videní: 2.4K

Nedávno som mal služobne k dispozícii dobre vybavený Volkswagen Passat B8. Napriek môjmu veku (25) nie som veľkým fanúšikom či sa jedná o moderný infotainment, alebo asistenčné systémy. V autách som prosto stará škola. Do auta som preto prvýkrát nastupoval veľmi skepticky. Nový Passat však prekvapil. Mechanicky je to veľmi podarené auto, podvozkovo mi tiež vyhovuje. Volám ho „diaľničný expres“. Nebudem podrobne opisovať technické riešenie jednotlivých asistenčných systémov. Podelím sa so skúsenosťami a zisteniami…

Aj dnešné asistenčné systémy majú odvrátenú stránku. Príliš si na nich nezvykajme.

Konkrétny kus je vybavený asistentami: Lane Assist, Side Assist, plne adaptívny tempomat ACC+ Front Assist, Trailer Assist a inovatívny prístrojový štít Active Info Display.

Otravný Lane Assist a šikovný Trailer Assist

Moje zoznámenie so všetkými systémami trvalo necelú hodinu nesústredenej jazdy po diaľnici. Prvé, čo mi doslova liezlo na nervy, bolo pocukávanie volantu pri priblížení sa ku krajnici. Chcem obísť dieru, mŕtve zviera, alebo inú prekážku. Auto mi vraví, že takto to nejde, cuká a ťahá mi volant. Toto tolerovať nebudem! Riadim veľmi rád, za volantom nejem a telefonujem len s handsfree. Lane Assist som teda vypol, ešte stále som v tomto aute pánom ja. Avšak chlapovi, ktorého v spätnom zrkadle vidím s McDonaldom v ruke v zúžených pruhoch na diaľnici v Česku, ho veľmi odporúčam. Trailer Assist je veľmi inovatívna vec. Passat B8 bol prvé mne známe auto s podporou vodiča pre cúvanie s prívesom. Je to super vychytávka, ktorú medzičasom ponúka viacero výrobcov. Veď posúďte sami podľa tejto vtipnej reklamy.

Najviac sa mi však páči adaptívny tempomat ACC v spojení s funkciou Front Assist. Jednoducho si nastavíte rýchlosť, vzdialenosť, na akú chcete, aby tempomat reagoval na auto pred vami, a bezpečne cestujete. V situácii, že vám nepozorný vodič vojde do ľavého pruhu, je to skvelý pomocník. Vie rozoznať aj také situácie. Celkovo ACC s Front Assistom v Passate B8 fungujú perfektne. Front Assist vie tiež prudko brzdiť, ak nedávate pozor, alebo sa zomelie niečo nepredvídané. Nereaguje príliš úzkostlivo, no keď zasiahne, tak sa riadne zľaknete. Side Assist zas dáva pozor pri prechádzaní jazdných pruhov a sleduje priestor v slepých uhloch. Opticky potom signalizuje nebezpečie diódami v spätných zrkadlách. Tiež fajn vec.

Lepší vodiči vďaka systémom nebudeme, skôr naopak

Vyššie menované systémy mi dávajú zmysel. Nie som však stotožnený s tým, ako z nás nevychovajú lepších vodičov. Držia nad nami ochranné krídla a stále máme pocit bezpečia. Z princípu sa tak dôkladne nevenujeme riadeniu. Pre vodičov „ovládačov“, ktorí nemajú motiváciu ani chuť sa naučiť jazdiť fakt dobre, sú to ideálni pomocníci. Tiež sú veľmi fajn pre vodičov, ktorí počas šoférovania pracujú – rozmýšľajú, telefonujú, debatujú so spolujazdcami… Hlavne v dnešnej dobe preplnených ciest a diaľnic, keď má vodičák skoro každý. Aj ten, kto o autá nemá záujem.

Osobne napriek veľmi pozitívnej skúsenosti tieto systémy nevyhľadávam, ale ani neodsudzujem. Bol som voči mnohým z nich skeptický a odsudzoval som ich bez osobnej skúsenosti. Passat B8 mi názor v mnohom poopravil. Na záver však mám rečnícku otázku. Nebudú vodiči zvyknutí na viacero asistentov v dennej premávke jazdou v staršom aute bez týchto pomocníkov stratení? Ba dokonca nebezpeční? Čo vy, aké máte skúsenosti s takými systémami?

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov