videní: 5.2K
Zima búcha na dvere zovretými päsťami, čo je dôvod venovať trochu pozornosti autu. O chvíľu totiž budeme jazdiť na klzkých, zasnežených a zľadovatených cestách. Navyše väčšinou po tme a za zhoršenej viditeľnosti. Preto od auta potrebujeme vyššiu spoľahlivosť než počas roka. Doprajme mu odbornú prípravu v spoľahlivom servise.
Viaceré úkony v rámci prípravy auta na zimu pritom zvládneme aj sami. Napríklad doliatie zimnej zmesi do ostrekovačov, úplné dobitie baterky či výmenu stieračov. Mnohé z týchto vecí však vodiči podceňujú.
Ukázali to aj nedávne akcie PitStop v Žiline a na území ČR, počas ktorej mali motoristi možnosť bezplatnej základnej technickej prehliadky auta. Odbornosť akcie zastrešila spoločnosť ProfiAuto a technici zvládli len počas jedného dňa v Žiline skontrolovať 95 vozidiel. „Z kontrol nám vyplynuli alarmujúce výsledky. Až u 81 percent skontrolovaných áut bola potrebná výmena brzdovej kvapaliny, “ hodnotí výsledky kontrol Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko. Starnutie brzdovej kvapaliny a vysoký obsah vody totiž znižujú bod varu. Pri prudkom brzdení dochádza k výraznému zohrievaniu brzdového systému a kvapaliny. V systéme sa tak vytvoria bublinky, čo zvýši stlačiteľnosť brzdovej kvapaliny, a to môže spôsobiť zmäknutie brzdového pedálu. Podcenenie výmeny brzdovej kvapaliny tak môže stáť život motoristu.
Mnohí vodiči mali tiež problém s voľou v zavesení alebo v systéme riadenia. Išlo približne o 63 % prípadov. Preto by motoristi nemali podceniť pravidelnú návštevu servisu.
Prezutie na zimné pneumatiky je prvoradé
Pri ostatných úkonov je vhodné vyhľadať kvalifikovaný servis. Úplným základom je prezutie pneumatík na zimné. Podľa zákona totiž platí, že ak je od 15. novembra do 31. marca na ceste súvislá vrstva snehu, ľadu alebo námrazy, musí vodič jazdiť so zimnými pneumatikami.
Pri prezúvaní si však dajte pozor aj na stav pneumatík. Zákon totiž predpisuje aj minimálnu hĺbku dezénu. Pri zimných pneumatikách sú to tri milimetre. Odporúčaná hranica sú však najmenej štyri milimetre. Vodiči pritom podľa Krejčího podcenili aj tlak a celkový stav pneumatík. ,,Okolo 34 percent áut malo nesprávne nastavený tlak a mali v zlom stave pneumatiky,“ dodáva riaditeľ ProfiAuto.
Podceniť by ste nemali ani vyváženie, ktoré môže predĺžiť životnosť podvozkových častí vášho auta. Zbytočné a nepríjemné kmitanie kolies znamená rýchlejšie opotrebenie ložísk a čapov. Ak prácu zveríte profesionálom, vyváženie kolies vám urobia automaticky. Vodiči, ktorí si kolesá prezúvajú svojpomocne, na to zabúdajú. „Motoristi si často neuvedomujú, že niektorým poruchám by sa dalo predísť pravidelnou prevenciou. Dokonca by tak dokázali ušetriť, pretože preventívne zásahy sú menej nákladné ako samotná oprava poruchy,” dodáva Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car, ktorá je kľúčovým partnerom ProfiAuto. Ak postrehnete nerovnomerné opotrebovanie pneumatík, je na mieste aj kontrola geometrie kolies. Jej nesprávne nastavenie sa môže vypomstiť na jazdných vlastnostiach, čo je na klzkom povrchu ešte markantnejšie.
Dobite si akumulátor
Slabinou mnohých áut v zimnom období býva už tradične akumulátor. Hoci sa vám môže zdať v poriadku, určite je lepšie si jeho stav overiť ešte pretým, ako vás nechá v štichu. „Mnoho ľudí si myslí, že akumulátor v aute trpí najviac v zime. Pravdou však je, že dostáva rovnako zabrať aj v letných horúčavách. Vodiči považujú za normálne, že im autobatéria v zime niekedy zlyhá. Ak sa to však stane v lete, povedia si, že je jednoducho stará. V extrémnych horúčavách však musí znášať rovnakú záťaž ako v zime,“ hovorí Rudolf Staník, konateľ spoločnosti AZ Car.
Zamrznutá chladiaca zmes vás môže vyjsť draho
Pre správne fungovanie auta je dôležitá aj chladiaca kvapalina. Treba skontrolovať nielen jej množstvo, ale aj bod mrazu. Jej nedostatok môže mať na svedomí, že vaše auto nekúri či prehriatie motora pri státí v zápche, a to aj napriek mrazivým teplotám. Väčšiu pohromu však spôsobí nedostatočný bod mrazu. Ak totiž zamrzne, poškodí chladič, vedenia a časti motora. Zistíte to zväčša až po pár kilometroch jazdy, keď sa vám prehreje motor a vtedy už môže byť neskoro.
Nevidieť v tme znamená nabúrať
Dni sa do 21. decembra skracujú. Po prechode na zimný čas je to ešte zreteľnejšie a je jasné, že najbližšie mesiace budeme jazdiť najmä po tme. Preto je dôležité mať svetlá v poriadku. Platí, že stretávacie svetlá by mali intenzívne svietiť až na vzdialenosť minimálne 35 metrov pred autom a správne nastavené stretávacie svetlá majú svietiť pred auto s približne 1,5% klesaním. Tu vám už nepomôže odhad. Sťažujete tým nielen svoju viditeľnosť, ale oslepujete aj protiidúce vozidlá. Nastavenie svetiel nechajte na odborníkov. „PitStop nám ukázal, že až 59 percent vodičov jazdilo s správne nastavenými svetlami. Ide pritom o elementárnu bezpečnosť,“ uvádza riaditeľ ProfiAuta Krejčí.
Hmla na oknách = zlý kabínový filter
K dobrému výhľadu patrí čisté čelné sklo, ktoré sa v zimnom období zahmlieva. Až na 16 percentách vozidiel bolo potrebné počas PitStopu vymeniť stierače. Situáciu s výhľadom zásadne zhoršuje zanesený a špinavý kabínový filter. Na skle zostáva mastný film, ktorý zhoršuje viditeľnosť najmä za tmy, keď na nás svietia protiidúce autá. Odborníci radia vymieňať ho každoročne, ideálne aj dvakrát ročne pred letom a zimou. ,,Kabínový filter okrem prachu nasáva aj vlhkosť ovzdušia. Aby sa okná nezarosili, je potrebné zabezpečiť cirkuláciu vzduchu a to tým, že rýchlosť ventilátora bude vždy minimálne na druhom rýchlostnom stupni,“ vysvetľuje Staník z AZ Car-u. Pri zarosených oknách pomôže aj správne fungujúca klimatizácia. Vysušuje vzduch, a tak výrazne urýchli očistenie okna zvnútra.