Zaujímavosti

Omyly automobilizmu: Polski Fiat 125p. Auto, za ktoré sa talianska automobilka hanbila


videní: 12.7K

Spolupráca Poľska s talianskym Fiatom sa tiahla už od tridsiatych rokov minulého storočia. Poliaci na túto poctu chceli nadviazať krátko po vojne a v roku 1948 podpísali predstavitelia ministerstva priemyslu ďalšiu licenčnú zmluvu s Talianskom. Lenže poľská strana bola nakoniec nútená od zmluvy ustúpiť z ideologických dôvodov.

O 20 rokov neskôr v 60-tych rokov vyrábala varšavská automobilka FSO modely Sirena a Varšava. Vozidlá boli aj napriek nohým modernizáciám značne zastaralé. Hoci poľskí inžinieri mali pripravené nové projekty, bolo rozhodnuté o opätovnom nadviazaní spolupráci s Talianmi a bola zakúpená licencia k Fiatu 125. Tá bola podpísaná 22. decembra 1965, stála 2,764 miliardy dolárov, čo v prepočte na ekvivalent dnešných peňazí predstavuje niečo vyše 22 miliárd dolárov.

Sériová výroba začala v roku 1968. Spočiatku boli vozidlá montované z dovezených dielov, potom sa vyrábali priamo v Poľsku. Karosériu vozidla s motorom uloženým vpredu projektoval Dante Giacosa, ktorý mal na svedomí kultový Fiat 600. Poľská verzia sa od pôvodnej líšila napríklad okrúhlymi svetlometmi. Išlo však o podivný hybrid. Model 125 bol v dobe jednaní medzi Poľskom a Talianskom vo fáze pripravovanej novinky a poľskej strane bola predaná len karoséria s vybavením na podvozku pôvodných modelov 1300 a 1500.

 

 

Spočiatku teda bol v ponuke zážihový štvorvalec s objemom 1,3 litra a výkonom 60 koní, od roku 1969 aj silnejší 1,5 litrový motor s výkonom 70 koní. Slabšia verzia dosiahla maximálnu rýchlosť 140 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 21,5 sekundy. Problémom bol však veľký smäd týchto vozidiel. 1,3 litrový motor mal udávanú spotrebu 8,2 litra, v realite však nebol problém dostať sa cez 10 litrov.

Zaujímavosťou je, že na domácom trhu bol takmer nedostatkovým tovarom. Vybavenie výrobnej linky stálo obrovskú sumu peňazí a bolo potreba ju získať späť. Preto sa väčšina vozidiel vyvážala za hranice a to doslova do celého sveta. Prekvapivo, licenčná zmluva to umožňovala. Hoci bol vo svojej dobe dobrým vozidlom a v mnohých krajinách patril k najlacnejším, rýchlo zostarol.

Trpel častými poruchami karburátoru, problematické bolo uchytenie zadnej nápravy a samozrejmosťou bola korózia, ktorá však v tom období trápila takmer každé jedno vozidlo.. Výroba mala byť ukončená v roku 1982, avšak vydržala až do roku 1991. Po vypršaní licenčnej zmluvy bol na trhu pod názvom FSO 125p a je pravdou, že sa za výrobu v Poľsku hanbil aj samotný Fiat, ktorý na odstránení svojho mena trval.

Aj napriek všetkým problémom bolo vo Varšave vyrobených takmer 1,5 milióna vozidiel v karosérii sedan, kombi, či pick-up a viac než polovica sa vyviezla za hranice. V roku 1977 bolo možné kúpiť si Fiat 125p s 1,3 litrovým motorom od 62.400 Kčs, čo v dnešnom ponímaní predstavuje približne 20.000 eur. Zaujímavosťou bola verzia 4×4, ktorá technologicky vychádzala z Lady Niva, avšak projekt bol pozastavený z dôvodu nedostatku dielov.

 

Video si môžeš pozrieť tu:

Zdroj fotografií: Wikipedia

NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.

 

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov