videní: 10.6K
Škodu Favorit pozná každý. Ešte donedávna ich boli na cestách doslova mraky. Potencionálny youngtimer pomaly, ale iste vymiera. Jeho miesto zaujala Škoda Felicia, pod ktorej kabátom sa skrýval “len” modernizovaný Favorit. Vedeli ste, že okrem Favoritu a Formanu existovalo “Fáčko” aj v trojdverovej karosérii? Prečo teda naši otcovia nejazdili na Škoda Favorit Coupé, trojdverovom hatchbacku s talianskym dizajnom a bezrámovými oknami?
Aj trojdverový Favorit Coupé navrhli Taliani
Viete o tom, že aj klasický 5 -dverový Favorit navrhlo preslávené talianske štúdio na čele s Nucciom Bertone? Predchodca Škody, štátny podnik AZNP, vyvíjal v roku 1982 nový automobil. S návrhom dizajnu oslovili práve Bertoneho. Neobišlo sa to bez zdržania, aj kvôli vtedajšej dobe socializmu. V roku 1983 podpísali obe strany dohodu. Centro Stile Bertone malo navrhnúť nielen 5 -dverový hatchback Favorit, ale aj kombi (Forman), sedan a trojdverové kupé.
A to Taliani splnili do bodky. Navrhli a vyrobili maketu Škoda Š 738, teda Favorit Coupé. Auto malo na vtedajšiu dobu športový akcent, bezrámové okná a štýl ako zatiaľ žiadna iná Škoda. Prvým počinom bola maketa 1:4 z roku 1985, na základe ktorej vznikli výrobné výkresy a príprava pre výrobu v závode v Kvasinách. Koncom roku 1986 vyrobili karosériu a hotový prototyp prišiel na svet v roku 1987. Predok bol takmer identický s klasickým Favoritom, čelné sklo však výraznejšie sklonili a predné dvere logicky predĺžili.
Najzaujímavejším prvkom boli bezrámové okná a optický “schodík” pri B stĺpiku. A neostalo ani pri klasických kľučkách dverí. Taliani ich skryli tesne za predné dvere. Podobné riešenie malo Fiat Uno. Všimnite si, že reálny prototyp Škoda Favorit Coupé sa od makety čiastočne líšil. Škodováci si dizajn jemne upravili a nakoniec sa zmeny páčili aj Bertonemu, ktorý pre trojdverový Favorit predpovedal úspech.
Na Škoda Š 738 nezvýšili financie
Podvozok Škoda Favorit Coupé vychádzal zo štandardnej platformy s rázvorom osí kolies 2450 mm a rozchodom kolies 1400 mm vpredu a 1365 mm vzadu. Dĺžkou karosérie 3830 mm prekonával klasický Favorit o 15 mm a bol o 45 mm nižší. Spočiatku stál na 13 – palcových prototypových kolesách, ktoré neskôr kvôli pevnosti zamenili za štandardné sériové disky.
Pod kapotou bilo benzínové srdce s objemom 1,3 l s výkonom 46 kW (62 k). Neskôr Škoda plánovala pod športový kabát umiestniť 1,4 l benzíniak s výkonom 76 koní, čo znelo pre dynamicky sa tváriaci model Škoda Š 738 Favorit Coupé oveľa lepšie.
Auto bolo pripravené na spustenie výroby v roku 1993, prototyp plne funkčný a so zaujímavým dizajnom. Prečo do sériovej výroby Favorit Coupé nikdy nedošiel? Za všetkým hľadaj peniaze. Vývoj zožral hromadu finačných prostriedkov, nakoniec prišlo sklamanie. Kvôli vyčerpaným financiám dostal prednosť klasický 5 dverák a kombi Forman. Škoda Favorit Coupé dostala stopku a trojdverový Favorit sa do sériovej výroby bohužiaľ nikdy nedostal. Ostáva len trpká spomienka, ktorej súčasťou je aj dnešný článok.
Zdroj: driveit.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom driveit.sk