videní: 2.7K
Jaguar E-Type je podľa mnohých odborníkom právom označované za jedno z najkrajších automobilov, aké kedy existovali. Avšak zamestnanci špeciálnej divízie Jaguar Land Rover Classic si povedali, že im to nestačí a rozhodli sa zabojovať aj v kategórii “najkrajšie elektrické auto”. Má Tesla problém? 🙂
“Naším cieľom s E-type Zero je skĺbiť vlastníctvo klasických automobilov s budúcnosťou. Tešíme sa na reakciu našich klientov, keď uvedieme tento koncept na trh,” povedal na adresu Jaguaru E-Type Zero Tim Hannig, riaditeľ divízie Jaguar Land Rover Classic. Dizajn Jaguaru E-Type bol vytvorený ešte v 60. rokoch minulého storočia. Enzo Ferrari, zakladateľ slávnej talianskej značky športových automobilov, krátko po jeho predstavení povedal, že je to najkrajšie auto všetkých čias. V divízii Jaguar Land Rover Classic si povedali, že im to nestačí a rozhodli sa z E-Type spraviť najkrajšie elektrické auto a konkurovať tak automobilkám ako Tesla. Ale úprimne, dá sa v tomto prípade Tesla vôbec považovať za plnohodnotnú konkurenciu? 🙂
Podľa Jaguar Land Rover Classic tento znovuzrodený moderný E-type Zero nielen vyzerá ako slávna predloha, ale aj rovnako dobre jazdí. A navyše ponúka vynikajúci výkon. Je dokonca rýchlejší ako pôvodný E-Type, čo vzhľadom na elektromotory nie je ničím prekvapujúcim. Šprint z nuly na 100 kilometrov za hodinu má zvládnuť len za 5,5 sekundy, čo je o jednu sekundu rýchlejšiu ako E-Type Series 1. No v tomto prípade treba zložiť poklonu aj originálu, ktorý sa rozhodne nenechá zahanbiť ani dnes, o viac ako 50 rokov neskôr.
Elektrická hnacia sústava ponúka výkon 220 kW (300 k) a bola špeciálne navrhnutá pre typ E-zero. Najťažšou časťou na elektromobiloch sú lítium-iónové batérie. Tá ale má podľa Jaguar Land Rover Classic rovnaké rozmery a podobnú hmotnosť ako šesťvalcový motor použitý v pôvodnom E-Type. Odborníci zodpovední za vývoj elektrického pohonu dbali na to, aby bola batéria umiestnená na rovnakom mieste ako motor. Elektrický motor (a redukčné zariadenie) sa nachádzajú tesne za batériou, na rovnakom mieste ako prevodovka pôvodného E-Type. Dôvodom pre toto riešenie je zachovanie pôvodného rozloženia hmotnosti. Celková hmotnosť je však o 46 kg nižšia.
E-type Zero má na elektrickú energiu prejsť 270 km, k čomu mu dopomáha nízka hmotnosť a dobrá aerodynamikou. Vzhľadom na to, že batéria má kapacitu 40 kWh, ide o pomerne slušné číslo. Len pre porovnanie, Tesla ponúka so 100 kWh batériu dojazd 560 km. Nabitie batérie má podľa Jaguar Land Rover Classic trvať približne 6 až 7 hodín.