videní: 15.5K
Ak máš zánovné auto, je veľká pravdepodobnosť, že pod kapotou bije preplňovaný motor. Šoféri zvyknutí na jazdu so staršími “atmosférami” by však mali spozornieť. Turbomotor je náchylnejší na zaobchádzanie, obzvlášť ak je auto vybavené nasledujúcim moderným k*rvítkom. Štart stop systém v reálnej prevádzke ušetrí mililitre paliva, turbu však dokáže pekne naložiť. Prečo Štart stop ničí turbo a ako jazdiť s turbomotorom? Krátke zhrnutie a dôležité rady si prečítajte v nasledujúcich riadkoch.
Ako jazdiť s turbomotorom a prečo Štart Stop ničí turbo?
Štart Stop systém je asi najhorší “vynález” posledného desaťročia v automobilovom priemysle. Nielenže v praxi ušetrí veľmi málo, navyše dokáže potrápiť základné mechanické časti motora. Dnes sa povenujem turbodúchadlu. Dúfam, že s príchodom reálnejšej normy merania spotreby a emisií WLTP Štart Stop systém odíde do dôchodku.
Turbodúchadlo poháňajú výfukové plyny. Jeho úlohou je do spaľovacieho priestoru natlačiť viac vzduchu a tým zlepšiť parametre motora, najmä výkon a krútiaci moment. Turbo sa však zahrieva, a to najmä pri vysokej záťaží, napr. dlhej diaľničnej jazde pri vysokých otáčkach. Aj preto je potrebné po záťaži nechať turbo pozvoľne dochladiť. Pomáha “povrčanie” motora pri zastavení na voľnobehu aspoň na 30 sekúnd alebo pokojná jazda v nízkych otáčkach bez zbrklého pridávania plynu posledných pár km pred vypnutím motora. Treba tiež pripomenúť, že pri chladnom motore (a najmä oleji) nie je vhodné vytáčať turbomotor do vysokých otáčok a ani nešliapať plyn na podlahu.
A čo s tým má Štart Stop systém? Ten vám surovo vypne motor vtedy, kedy by ste to sami so štipkou sedliackeho rozumu nespravili. Pamätám si nedávnu diaľničnú jazdu “vyššími” rýchlosťami so Škodou Superb 2,0 TSI. Po zjazde z diaľnice a zastavení na prvej križovatke mi Štart Stop systém bez problémov vypol motor. Hlavne, že ušetril 0,00001 l paliva. Toto vám spraví každé auto, dajte si na to pozor a manuálne vypínajte Štart Stop predtým, než k takejto situácii dôjde.
Platí to najmä pre majiteľov motorov, ktorých turbo nemá fičúru v podobe samostatného okruhu chladenia aj po vypnutí motora. Pri náhlom vypnutí motora je turbo mimoriadne tepelne namáhané. Vysoká teplota tiež spôsobuje nedostatočné mazanie turba. Výsledkom je predčasné opotrebenie a poškodenie častí turbodúchadla.
Zdroj: driveit.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom driveit.sk