videní: 1.4K
Perileos z Atén
Ok, toto je možno najkrutejšia položka na dnešnom zozname.
Perileos z Atén, zručný bronzový robotník zo 6. storočia pred naším letopočtom, vytvoril jedno z najdesivejších popravných zariadení v histórii: medeného býka.
Tento dutý bronzový býk, navrhnutý pre tyrana Falarisa z Akragasu, mal obete upiecť zaživa, pričom ich výkriky boli dômyselne usmernené tak, aby zneli ako rev býka. Brutálnym zvratom osudu sa však Perillos stal prvým, kto zažil svoj vlastný vynález.
Keď ho predstavil Falarisovi, tyran prikázal Perillosovi, aby vo vnútri „otestoval“ akustiku zariadenia. Phalaris potom pod ním zapálil oheň a vystavil Perillosa vlastnému mučeniu. Hoci ho vytiahli skôr, ako si ho vyžiadala smrť, Falaris ho neskôr nechal zhodiť z útesu, čím sa postaral o to, aby sa tvorca býka nedožil rozprávania.
Sir Humphry Davy
Sir Humphry Davy, geniálny britský chemik, bol známy tým, že vo svojej práci posúval hranice – niekedy doslova do vlastných pľúc.
Na začiatku svojej kariéry mal riskantný zvyk vdychovať plyny, s ktorými experimentoval, čo bola výstrednosť, ktorá v skutočnosti viedla k jeho prelomovému objavu anestetických vlastností oxidu dusného alebo „smiechového plynu“.
Davyho riskantné metódy však mali vážne následky.
Počas rokov testovania rôznych plynov na sebe zažil viacero otráv, ktoré vážne poškodili jeho zdravie. Časté vystavovanie sa účinkom otravy ho fyzicky oslabilo a zvyšné dve desaťročia svojho života zápasil s pretrvávajúcimi príznakmi.
Valerian Abakovski
Vynálezca a bývalý šofér sovietskej tajnej polície Valerian Abakovski mal odvážnu víziu nového typu vlaku. V roku 1921 predstavil Aerovagon: vysokorýchlostný železničný vozeň s leteckou vrtuľou namontovanou v prednej časti. Sovietskym predstaviteľom sa jeho nápad páčil a čoskoro mal Abakovski pripravený skúšobný model.
Na svojej prvej ceste Aerovagon prepravoval Abakovského, Fiodora Sergejeva (blízkeho Stalinovho priateľa) a štyroch zahraničných komunistických sympatizantov. Cesta z Moskvy do Tuly prebehla hladko a ukázala rýchlosť a sľubnosť Aerowagonu. Pri návrate však došlo ku katastrofe. Aerovagon sa pri vysokej rýchlosti vykoľajil a všetci na palube vrátane jeho vynálezcu zahynuli.
Li Si
Li Si, ktorý sa narodil okolo roku 280 pred n. l., bol kľúčovou osobnosťou čínskej dynastie Čchin a slúžil ako najvyšší minister kráľa Čchenga, ktorý sa neskôr stal prvým cisárom Čchin Š’-chuangom. Zohral významnú úlohu pri formovaní ríše: pomohol štandardizovať menu, presadil jednotný systém písma a dohliadal na časť výstavby Veľkého čínskeho múru. Dokonca nariadil pálenie historických kníh, aby udržal moc v rukách Čchin.
Jeho odkaz mal však aj temnú stránku. Vytvoril metódu popravy nazývanú „Päť bolestí“, ktorá spočívala v odrezaní nosa, jednej ruky, jednej nohy, potom v kastrácii a nakoniec v rozrezaní obete v páse.
Iróniou osudu je, že po smrti Qin Shi Huanga viedli Liho vlastné politické manévre k jeho pádu. Obvinili ho zo zrady a odsúdili na smrť práve tým trestom, ktorý navrhol.
