TOP 10

10 drahých „riešení“ infraštruktúry, ktoré boli totálne neúspešné


videní: 556

 

8. Priehrada Tri rokliny (Čína) 

Vodná priehrada Tri rokliny bola postavená na kontrolu povodní, výrobu hydroelektrickej energie a zlepšenie plavby po rieke Jang-c’-ťiang. S dĺžkou 2,3 kilometra sa stala najväčšou hydroelektrickou priehradou na svete, symbolom inžinierskej ambície Číny. Namiesto toho, aby vyriešila problémy s povodňami, však priehrada tieto problémy v skutočnosti zhoršila, čo viedlo k devastujúcim environmentálnym dôsledkom. 

Zmenou prirodzeného toku rieky Jang-c’-ťiang spôsobila priehrada nadmerné hromadenie sedimentov, čo robí oblasti po toku rieky zraniteľnejšími voči extrémnym povodniam. Hmotnosť priehrady bola tiež spojená so zvýšenou seizmickou aktivitou, čo vyvolalo obavy, že môže spustiť zemetrasenia alebo zosuvy pôdy. Viac ako 1,3 milióna ľudí bolo vysídlených, keď ich dediny boli zaplavené vodnou nádržou, čo viedlo k rozsiahlym sociálnym nepokojom. 

Namiesto toho, aby bola inžinierskym triumfom infraštruktúry, sa priehrada Tri rokliny stala pokračujúcou environmentálnou a humanitárnou krízou. 

 

9. Katastrofa jednokoľajovej železnice v Brazílii 

Pred Majstrovstvami sveta vo futbale 2014 a Olympijskými hrami 2016 Brazília ponáhľala s výstavbou moderného systému monorailu v São Paule, aby zlepšila verejnú dopravu v meste, ktorá mala problémy. Projekt mal byť výkladnou skriňou, ktorá mala svetu ukázať hospodársky pokrok Brazílie. Namiesto toho sa stal verejným neúspechom, keďže korupcia, oneskorenia v stavbe a prekročenie rozpočtu spôsobili, že veľká časť systému zostala nedokončená. 

Aj keď boli minulé miliardy, veľké úseky monorailu zostali nedokončené a nevyužívané, niektoré stanice a trate zostali opustené počas výstavby. Miestne vlády vyčerpali svoje finančné prostriedky a technické problémy znamenali, že aj dokončené časti neboli nikdy sprístupnené verejnosti. Namiesto toho, aby projekt vyriešil dopravnú krízu v São Paule, stal sa symbolom zlyhania brazílskeho riadenia infraštruktúry a mnoho štruktúr postavených pre Olympijské hry teraz chátra a zostáva nevyužitých. 

10. Protipovodňová bariéra MOSE v Benátkach 

Benátky sa pomaly potápajú už celé storočia a s rastúcou hladinou mora čelí mesto čoraz väčšiemu riziku katastrofálnych povodní. Na boj proti tomu Taliansko spustilo projekt MOSE (Modulo Sperimentale Elettromeccanico), obrovský systém zábran proti povodniam, ktorý mal chrániť Benátky pred prílivovými vlnami. Projekt, ktorý bol pôvodne plánovaný v 80. rokoch, mal byť dokončený do roku 1991. Namiesto toho čelil desaťročiam oneskorení, korupcie a zlej správy, čo nakoniec stálo viac než 6 miliárd dolárov. 

Napriek obrovským nákladom projekt MOSE zlyhal počas svojej prvej skutočnej skúšky. Keď v roku 2019 postihli Benátky silné povodne, časti systému zlyhali alebo sa nestihli včas zdvihnúť, čo viedlo k rekordným hladinám vody, ktoré zaplavili ikonické pamiatky, ako je Bazilika svätého Marka. Korupčné škandály odhalili, že milióny dolárov určené na projekt boli prepašované, čo ešte viac oneskorilo kritické opravy. Aj dnes odborníci pochybujú, či bude MOSE schopný dlhodobo chrániť Benátky, čím sa stal jedným z najdrahších zlyhaní infraštruktúry v histórii. 

Zdroj: pexels| listverse | topdesat

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov