videní: 557
4. Pruitt-Igoe Public Housing (St. Louis, Missouri, USA)
V 50. rokoch 20. storočia čelil St. Louis vážnemu nedostatku bytov, najmä pre obyvateľov s nízkymi príjmami. Na vyriešenie tohto problému vláda postavila budovu Pruitt-Igoe. Tento masívny výškový komplex verejného bývania bol oslavovaný ako modernistický architektonický zázrak. Spočiatku bol oslavovaný ako progresívne riešenie problémov s bývaním v mestách. Napriek tomu sa v priebehu desiatich rokov zrútil do jednej z najhorších katastrof v histórii verejného bývania v USA.
Projekt bol podfinancovaný a zle udržiavaný, čo viedlo k rýchlemu zhoršovaniu podmienok. Kriminalita prudko vzrástla, keď ju ovládli gangy a drogová aktivita a obyvateľom ostali nefunkčné výťahy, rozpadajúca sa infraštruktúra a zamorenie hlodavcami. Kvôli politike rasovej segregácie boli černošským obyvateľom často prideľované najhoršie udržiavané byty, čo ešte viac prehlbovalo napätie a nespokojnosť. v 70. rokoch 20. storočia boli celé budovy opustené a mesto nakoniec v roku 1976 celý komplex zbúralo, čím priznalo, že experiment úplne zlyhal.
Namiesto riešenia chudoby sa Pruitt-Igoe stal varovným príbehom o tom, ako môžu vládou podporované projekty bývania spektakulárne zlyhať, keď zanedbajú dlhodobú udržateľnosť.
5. Expanzia metra v Mexico City
Mesto Mexico City je postavené na tom, čo kedysi bolo jazerom Texcoco, čo znamená, že pôda pod ním je mäkká, nestabilná a neustále sa pohybuje. Napriek tomu mesto pokračuje v rozširovaní svojho metra, aj keď pôda nie je dostatočne stabilná na to, aby podporila ťažkú železničnú sieť infraštruktúry.
V priebehu rokov sa celé metro linky zdeformovali a praskli, čo viedlo k prepadom staníc, poruchám tratí a nákladným výpadkom. Namiesto posilnenia základov sa vláda opakovane rozhodla pre rýchle opravy a improvizované riešenia, čo viedlo k vytvoreniu jedného z najnebezpečnejších metrových systémov na svete.
Najkatastrofálnejšia havária nastala v roku 2021, keď sa časť Linky 12 zrútila počas jazdy, pričom zahynulo 26 ľudí a desiatky ďalších utrpeli zranenia. Vyšetrovania zistili, že za tento incident môžu nekvalitná výstavba, zlá údržba a ignorovanie varovaní o štrukturálnych slabinách. Namiesto riešenia problémov s dopravou rozšírenie metra v Mexico City vytvorilo systém, ktorý sa rozpadá rýchlejšie, než sa ho stíha opravovať, a ohrozuje milióny každodenných cestujúcich. Napriek tomu, že ide o jeden z najrušnejších metrových systémov na svete, je stále vážne nedostatočne financovaný a úradníci naďalej ignorujú klesajúcu pôdu pod ich nohami.
6. Čínske „mestá duchov“
V snahe podporiť ekonomický rast a modernizovať krajinu Čína spustila ambicióznu kampaň na vybudovanie úplne nových miest od nuly. Tieto mestské centrá boli navrhnuté tak, aby ubytovali milióny ľudí, s mrakodrapmi, obrovskými nákupnými centrami, vládnymi budovami a vysokorýchlostnými železničnými spojeniami. Problém? Mnohé z týchto miest zostávajú úplne prázdne a premieňajú ich na moderné mestá duchov a nie na prosperujúce metropoly. Jedným z najneslávnejších prípadov je mesto Ordos, Vnútorné Mongolsko, ktoré bolo postavené pre viac ako milión ľudí, no zostalo z veľkej časti neobývané už roky.
Namiesto riešenia preľudnenia miest viedli tieto projekty k miliardám dolárov v plytvaní zdrojmi a opustenej infraštruktúry. Mnohé mestá duchov boli financované miestnymi vládami, ktoré sa masívne zadlžovali v nádeji, že sa ľudia nakoniec nasťahujú. Ale keďže ceny nehnuteľností boli pre priemerných pracovníkov príliš vysoké, mnohé jednotky zostali nepredané alebo vlastnené ako investičné nehnuteľnosti, takže celé okresy zostali strašidelne prázdne.
7. Boston’s Big Dig (USA)
Big Dig mal revolučne zmeniť dopravný systém v Bostone, keď mal nahradiť mestskú preplnenú vyvýšenú diaľnicu modernou podzemnou expresnou cestou. Pôvodne sa odhadovalo, že projekt bude stáť 2,8 miliardy dolárov a potrvá sedem rokov, no nakoniec sa ťahal 16 rokov a cena vzrástla na 14,6 miliardy dolárov – čo z neho robí jednu z najdrahších infraštruktúrnych katastrof v histórii.
Projekt bol od začiatku sužovaný inžinierskymi zlyhaniami, korupciou a oneskoreniami. Pracovníci zistili, že podzemná geológia Bostonu je oveľa zložitejšia, než sa pôvodne predpokladalo, čo si vyžiadalo posledné zmeny v dizajne, ktoré zvýšili náklady. Keď boli tunely konečne dokončené, objavili sa takmer okamžite štrukturálne problémy, vrátane únikov, zrúteného betónu a nesprávne zarovnaných tunelov. V roku 2006 sa v jednom z tunelov zrútil obrovský betónový stropný panel, pričom zahynula žena, čo vyvolalo vážne obavy o bezpečnosť celého systému.
Napriek obrovským nákladom zostáva doprava v Bostone jednou z najhorších v krajine, čo dokazuje, že veľkosť projektu nezaručuje jeho úspech.
