TOP 10

10 drahých „riešení“ infraštruktúry, ktoré boli totálne neúspešné


videní: 438

Cieľom projektov infraštruktúry je zlepšiť život, znížiť dopravné zápchy a modernizovať mestá, ale niekedy sa tieto projekty veľmi nevydaria. Či už v dôsledku zlého plánovania, nezamýšľaných dôsledkov alebo priamej korupcie, tieto projekty zhoršili práve tie problémy, ktoré mali vyriešiť.  

Od protipovodňových bariér, ktoré zhoršili záplavy, až po diaľnice, ktoré zvýšili premávku, tu je 10 prípadov, keď „riešenia“ infraštruktúry úplne zlyhali, alebo dokonca situáciu zhoršili. 

1. Rozšírenie diaľnice Katy (Houston, Texas, USA) 

Houstonská diaľnica Katy Freeway (Interstate 10) bola kedysi časť infraštruktúry neslávne známa pre dopravné zápchy, preto začiatkom roku 2000 navrhli mestskí plánovači rozsiahly projekt jej rozšírenia. Ich myšlienka bola jednoduchá: viac jazdných pruhov znamená menej dopravných zápch. Do roku 2011 bola diaľnica rozšírená na neuveriteľných 26 pruhov, čím sa stala najširšou diaľnicou na svete.  

Úradníci verili, že to odstráni úzke miesta a umožní plynulejšie cestovanie. Len niekoľko rokov po dokončení sa však čas dochádzania do práce predĺžil a diaľnica sa stala ešte viac preťaženou. Problémom bol vyvolaný dopyt, dobre zdokumentovaný dopravný jav, keď rozširovanie ciest podnecuje viac ľudí k jazde autom. Hneď ako sa diaľnica Katy rozšírila, začali ju viac využívať dochádzajúci, ktorí sa jej predtým vyhýbali, pozdĺž koridoru vznikli nové podniky a obytné štvrte a celková závislosť od vozidiel sa zvýšila. 

Dopravné údaje z roku 2014 ukázali, že ranný čas dochádzania sa v porovnaní s obdobím pred rozšírením zvýšil o 25 % a večerné dochádzanie sa zhoršilo o 30 %. Rozšírenie namiesto toho, aby vyriešilo dopravné zápchy v Houstone, upevnilo jeho povesť mesta, ktorému dominuje nekonečná doprava. 

infrastruktury

 

2. Hrádze rieky Mississippi (USA) 

Rieka Mississippi bola po stáročia zdrojom katastrofálnych záplav, ktoré ničili celé mestá a poľnohospodársku pôdu. Aby sa tomu zabránilo, americké armádne inžinierske zbory strávili desaťročia budovaním rozsiahleho systému hrádzí a protipovodňových bariér, ktorých cieľom bolo udržať rieku v umelých hraniciach.  

infrastruktury

Logika bola taká, že ak sa rieka nebude môcť vyliať z brehov, mestá a obce na jej trase budú chránené. Tieto hrádze však časom zhoršili povodne a zmenili prírodné katastrofy na katastrofy spôsobené človekom. Hrádze nútia rieku prúdiť rýchlejšie a vyššie, čo zvyšuje eróziu a hromadenie sedimentov v dolnom toku. Namiesto postupného rozptyľovania povodňových vôd v širokom záplavovom území hrádze smerujú vodu do užších a intenzívnejších povodňových prívalov. Keď tieto štruktúry zlyhajú alebo sa prepadnú, následné záplavy sú oveľa ničivejšie, ako by boli prirodzené. 

Záplavy na rieke Mississippi v roku 1927, jedna z najhorších v histórii USA, pretrhli hrádze vo viacerých štátoch, zaplavili 27 000 štvorcových míľ a viac ako 700 000 ľudí zostalo bez strechy nad hlavou. Nedávno hurikán Katrina v roku 2005 ukázal, že poruchy hrádzí môžu záplavy skôr zhoršiť, ako im zabrániť, keďže New Orleans zostal po zrútení viacerých hrádzí pod vodou. 

 

3. Morský múr v Jakarte (Indonézia) 

Jakarta je jedným z najrýchlejšie klesajúcich miest na svete, pričom jej časti klesajú o takmer 10 cm ročne v dôsledku nadmerného čerpania podzemnej vody. Stúpajúca hladina mora hrozí, že zaplaví veľké časti hlavného mesta, preto indonézska vláda v roku 2014 oznámila rozsiahly projekt infraštruktúry s názvom Veľký morský múr Garuda.  

infrastruktury

Cieľom bolo vybudovať v Jakartskom zálive obrovskú pobrežnú bariéru, ktorá by zadržala stúpajúce prívaly vody a ochránila milióny obyvateľov pred záplavami. Odborníci však okamžite varovali, že to skutočný problém nevyrieši. najväčším problémom je, že Jakarta sa v dôsledku nadmerného čerpania podzemných vôd potápa rýchlejšie, ako stúpa hladina mora. Namiesto toho, aby sa riešili otázky vodného hospodárstva a mestského plánovania, morský múr jednoducho zadržiava vodu vo vnútri mesta, čo vedie k vážnym problémom s odtokom a sanitáciou.  

Ešte horšie je, že pôda za múrom sa naďalej znižuje, čo znamená, že povodňové vody nemajú kam odtekať. V niektorých oblastiach Jakarty už cesty a budovy klesli pod úroveň morskej hladiny, čím sa zmenili na obrovské nádrže, ktoré pravidelne zaplavujú. Hoci mal projekt symbolizovať moderné inžinierstvo, stal sa nákladnou náplasťou, ktorá nerieši dlhodobé prežitie mesta. 

1 2 3 »

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov