videní: 1.5K
Filmové scény, ktoré tajne vzdávajú hold legendárnym obrazom: Maliarske a filmové umenie majú veľa spoločného: obe sa snažia sprostredkovať emócie, rozprávať príbehy a zachytiť podstatu okamihu. Možno však neviete, že niektoré z najsilnejších scén vo vašich obľúbených filmoch a televíznych seriáloch sú priamo inšpirované majstrovskými dielami maľby.
Filmoví tvorcovia, rovnako ako skutoční umelci, si niekedy požičiavajú vizuálne prvky zo slávnych malieb, aby vytvorili silné obrazy na plátne. Od renesancie až po surrealizmus film a televízia čerpali zo zdrojov klasického umenia jemnými a prekvapivými spôsobmi. Pripravte sa na filmové scény, o ktorých ste nikdy netušili, že boli inšpirované kultovými maľbami, a na to, ako sa film a umenie fascinujúcim spôsobom prelínajú – sľubujeme, že sa na tieto filmy už nikdy nebudete pozerať rovnako!
Filmové scény, ktoré tajne vzdávajú hold legendárnym obrazom
Mechanický pomaranč – Vincent van Gogh, Prisoners’ Round (after Gustave Doré)
Stanley Kubrick vytvoril vo filme Mechanický pomaranč jedinečnú vizuálnu atmosféru pripomínajúcu diela klasických umelcov, ako sú Vincent van Gogh a ilustrácia Prisoners’ Round (after Gustave Doré). Film, ktorý skúma represie a vnútorný boj hlavného hrdinu Alexa, využíva živú paletu farieb a dramatické osvetlenie, ktoré pripomína van Goghovu emocionálnu intenzitu, najmä v scénach chaosu.
Okrem toho je v zobrazení väzňov a pocitu uväznenia v nekonečnom kolobehu, ktorý symbolizuje kontrolu a nedostatok slobody vo väzenskom systéme, zjavný odkaz na väzenské kolo. Kubrick spája tieto vizuálne prvky, aby prehĺbil úzkosť a zúfalstvo svojich postáv a vytvoril spojenie medzi kinematografiou a silnými obrazmi klasického umenia.
Prekliaty ostrov – Gustav Klimt, Bozk
Martin Scorsese použil vo filme Prekliaty ostrov silnú vizuálnu scénu pripomínajúcu obraz Gustava Klimta, Bozk. Klimtovo slávne dielo, známe svojou zmesou intimity a bohatstva, inšpirovalo jeden z najvýraznejších obrazov filmu, kde sa hlavné postavy Teddy a Dolores stretávajú v objatí, ktoré symbolizuje lásku aj chaos.
Klimtova maľba so zlatými tónmi a splývajúcimi postavami odráža nejednoznačný vzťah medzi hlavnými hrdinami, zatiaľ čo napätá, surrealistická atmosféra filmu Prekliaty ostrov pridáva vrstvu znepokojenia a mení to, čo vyzerá ako scéna náklonnosti, na niečo znepokojujúce. Klimtov vplyv je prítomný nielen vo vizuálnej kompozícii, ale aj v symbolike spojenia a odlúčenia, ústredných témach filmu, v ktorých sa prelína krása a utrpenie.
Midsommar – Annie Swynnerton, Head of a Bacchante
Midsommar je ľudový horor, ktorý sa vyznačuje pastelovou farbou a zlovestnými rituálmi. Režisérovi Arimu Asterovi sa podarilo znepokojiť divákov rozprávaním desivého príbehu, ktorý kontrastuje s jasnou a veselou vizuálnou estetikou.
Bakchantky boli podobne ako hargovské ženy, ktoré sa zúčastňujú na tradičnom májovom bále, stúpenkyne rímskeho boha Bakcha, ktoré podobne ako vo filme tancovali v extatickom šialenstve a na hlavách mali koruny z brečtanu, Bakchovej posvätnej rastliny. Tieto ženy boli vo svojej extáze schopné brutálneho násilia a trestania svojich nepriateľov, čo je jasná paralela k udalostiam vo filme, kde sa oslava a chaos znepokojivo prelínajú.
