videní: 56
Klobúk s rádiom
Pred niekoľkými desaťročiami sa nositeľná technológia zmenila na skutočne jedinečnú, keď sa objavila „rádiová čiapka človeka z Marsu“. Tento pútavý klobúk od americkej spoločnosti Merri-Lei Corporation Victora Hoeflicha bol vybavený zabudovaným AM rádiom s dosahom cez 30 kilometrov, a to všetko za menej než 8 eur. Vďaka viditeľným vákuovým elektrónkam, ladiacemu voliču a batériám bolo ťažké rozhlasovú čiapku prehliadnuť. Hoeflich dokonca nechal tínedžerov modelovať klobúk v novinách po celej krajine, čím mu poskytol svojich 15 minút slávy.
Nanešťastie, aj keď bol šikovný, jeho objemná konštrukcia a ťažké batérie ho robili trochu nepraktickým a do roku 1950 zmizol z obchodov. Napriek tomu tento prvý pokus o prenosnú zábavu pravdepodobne vydláždil cestu pre vreckové rádiá, Walkmany a bezdrôtové slúchadlá a streamovacie služby, ktoré máme dnes. Budúcnosť vyzerá sľubne, všakže?
Vízia poľnohospodárstva 21. storočia z roku 1958
Na konci 50. rokov 20. storočia mal niekto celkom odvážnu víziu budúcnosti poľnohospodárstva: pole budú namiesto poľnohospodárov riadiť roboty a diaľkové ovládanie.
Od vzdušnej „riadiacej veže“, ktorá by dohliadala na roj robotických traktorov, až po gyrokoptéry a náradie vesmírneho veku, ktoré by reagovali na rádiové signály zhora. Myšlienka spočívala v tom, že poľnohospodári by mohli pomocou niekoľkých tlačidiel spravovať svoje plodiny na diaľku, a to pomocou techniky helikoptér, rádiových vĺn a strojov naprogramovaných na plnenie príkazov.
Preprava vo veľkej sklenenej guli
V roku 1946 umelci vymysleli systém hromadnej dopravy, ktorý by pripomínal skôr zábavný park. Ich koncept? Obrovská trojposchodová sklenená guľa, ktorá by prepravovala cestujúcich po malebnej tisíckilometrovej trase ako pojazdný luxusný hotel. Akoby si predstavovali „mestský blok na kolesách“ s panoramatickým výhľadom a titulkom: „Vymeňte svoje problémy za bublinu.“
Samozrejme, na um prichádzajú otázky – ako by ste ju uchránili pred prehriatím na slnku? A viete si predstaviť, že by ste ovládali hybnosť obrovskej bubliny, ktorá sa valí z kopca? Je to ambiciózny nápad podobný horskej dráhe, ktorý nikdy neuzrel svetlo sveta… a to je možno dobre!
Ako videli budúcnosť v nemeckej továrni na čokoládu?
Pri predstavách o svete zajtrajška by ste očakávali, že na čele budú stáť vedci alebo vynálezcovia. Ale v roku 1900 sa o predpovedanie budúcnosti pokúsila nemecká čokoládovňa Theodor Hildebrand & Sohn!
Spoločnosť Hildebrand, známa ako priekopník vo výrobe čokolády poháňanej parou v Prusku, nielenže vyrábala cenovo dostupné sladkosti, ale rozdávala aj zberateľské kartičky ilustrujúce divoké predpovede pre 21. storočie.
Našou obľúbenou je tá o „chôdzi po vode“, kde mali ľudia na ramenách pripevnené malé veci typu teplovzdušného balóna a kríženca lyží a snežníc, aby sa udržali na hladine. V pozadí je dokonca kôň s kočom, ktorý sa kĺže po vode!