videní: 437
Údržba
Moderné osobné lietadlá majú približne 80 zabudovaných nezávislých počítačových systémov, ktoré môžu slúžiť ako záloha pri akejkoľvek poruche systému. Jediná zle udržiavaná skrutka sa môže stať lietadlu osudnou. Môže sa zaseknúť skrutka výškového kormidla, čo pilotom nedá žiadnu šancu.
Kompozitné materiály lietadiel pozostávajú z vrstiev vlákien uložených v živicovej matrici. Tento materiál sa zvnútra delaminuje a na povrchu sa nič neprejavuje. Na zistenie takejto poruchy materiálu sa zvyčajne používajú ultrazvukové nástroje.
Malé množstvo námrazy alebo hrubej námrazy môže mať za následok neschopnosť krídla vytvoriť primeraný vztlak. Z tohto dôvodu musia byť krídla alebo chvostové plochy pred vzletom zbavené ľadu, snehu alebo námrazy.
Rôzne pozemné podporné zariadenia môžu poškriabať lak alebo malé priehlbiny na poťahu lietadla. Napríklad v prípade letu 536 spoločnosti Alaska Airlines v roku 2005 počas pozemných služieb batožinový manipulátor narazil do boku lietadla súpravou batožinových vozíkov, čím poškodil kovový plášť lietadla. Keď sa lietadlo dostalo do výšky 7 900 metrov, poškodená časť plášťa bola príčinou úniku vzduchu von. Lietadlo muselo zostúpiť do hustejšieho (dýchateľného) vzduchu a núdzovo pristáť. Prehliadka po pristátí odhalila 30 cm dieru na pravej strane trupu lietadla.
Riadenie letectva je ako vytrvalostné preteky, pričom potenciál na zlepšenie zostáva nekonečne veľký.
Palivo
Na rozdiel od automobilov je tankovanie paliva do lietadla zložitejšie. Príliš málo paliva spôsobí, že cieľová destinácia nebude dosiahnuteľná, a príliš veľa paliva spôsobí, že let bude neefektívny. Hovorí sa, že lietadlo Airbus A380 pri doplnení paliva zdvojnásobí svoju vlastnú hmotnosť. Okrem toho hmotnosť a počasie (napríklad silný protivietor) ovplyvňujú spotrebu paliva.
Únos lietadla
Kokpity lietadiel sa stali nepriestrelnými, sú monitorované kamerovým systémom a umožňujú vstup prostredníctvom hesla. Piloti s únoscami nevyjednávajú. Medzera, ktorou sa únoscovia môžu dostať na palubu, sa nachádza na letisku, kde desiatky rôznych profesionálov poskytujú lietadlám služby, ako je upratovanie, dodávka jedla, manipulácia s batožinou atď. Každý únosca má “jednu guľku”. Takže zrejme budúci únosca s čistou minulosťou môže získať prácu na letisku alebo v leteckej spoločnosti. Celkový počet vzletov na svete je približne 31 miliónov. Preto sa zdá, že riziko únosu sa zvyšuje v závislosti od nárastu počtu vzletov.
Strely
Osobné lietadlo môže byť zasiahnuté pozemnou alebo námornou strelou. Osobné lietadlá nie sú schopné vyhnúť sa strelám alebo proti nim zasiahnuť, pretože sú ťažké a objemné. Ak strela zasiahne krídla, lietadlo pravdepodobne exploduje vo vzduchu, pretože palivo sa nachádza v krídlach. Komerčné lietadlá nemajú systém na sledovanie rakiet, takže jedinou šancou pilotov je vidieť rakety prilietajúce zo zeme. Radarom navádzaný systém rakiet zem-vzduch (SAM), ako napríklad SA-11, sa považuje za nebezpečný pre civilné lietadlá, pretože lietajú v ustálenej rýchlosti a výške.
Samovražedný čin pilota
Piloti sú hlavnými osobami na palube, ktoré musia mať všetko pod kontrolou. Niektorí piloti sa však rozhodnú pre samovražedné konanie aj napriek tomu, že väčšina posádok lietadiel je preverovaná z hľadiska psychickej spôsobilosti. Napríklad v prípade letu EgyptAir 990 v roku 1999 sa prvý dôstojník vedome zrútil do Atlantického oceánu, keď kapitán nebol prítomný. V prípade letu Japan Airlines 350 z roku 1982 sa psychicky nespôsobilý kapitán pokúsil o samovraždu tým, že uviedol motory na vnútornej strane do spätného chodu, zatiaľ čo lietadlo bolo blízko pristávacej dráhy, pričom zahynulo 24 zo 174 cestujúcich na palube. Zase v roku 2015 v prípade letu 9525 spoločnosti Germanwings (Airbus A320-200) druhý pilot Andreas Lubitz zamkol pilota v kabíne a úmyselne s lietadlom havaroval. V dôsledku toho mnohé letecké spoločnosti prijali nové predpisy, podľa ktorých musia byť v kokpite neustále prítomní aspoň dvaja oprávnení pracovníci.
Zdroj: wonderslist / topdesat