videní: 760
V posledných rokoch internet zahltila falošná reklama. Viete na čo si máte dávať pozor a ako nenaletieť? Tieto triky vám pomôžu takúto reklamu odhaliť a ochrániť tak vaše osobné údaje a finančné prostriedky.
Falošná reklama zaplavila celý internet. Podvody pochádzajúce z falošných reklám na sociálnych médiách sa z vás snažia vylákať vaše osobné údaje a v neposlednom rade aj finančné prostriedky. Tu je to, čo by ste mali vedieť a ako sa chrániť.
Falošná reklama na sociálnych sieťach. Ako ju rozoznať od tej pravej?
Väčšina ľudí, ktorí prepadli falošným reklamám na sociálnych médiách, ich nenahlásia, no aj tak sú čísla ohromujúce. Federálna obchodná komisia (FTC) oznámila, že v roku 2021 „viac ako 95 000 ľudí nahlásilo straty vo výške približne 770 miliónov dolárov v dôsledku podvodov iniciovaných na platformách sociálnych médií“. Ak to znie ako veľa, je to preto, že je to osemnásťnásobný nárast od roku 2018.
„Dokonca aj legitímne reklamy sa klonujú a premieňajú na škodlivé účely a ako koncový používateľ nemáte možnosť zistiť, či je reklama legitímna, bez toho, aby ste na ňu klikli,“ hovorí Paul Bischoff, zástanca ochrany osobných údajov spoločnosti Comparitech. Tip: Neklikajte na to! “Útočníci môžu maskovať svoje domény, takže nemôžete vopred vedieť, kam vás reklama zavedie.”
Hoci obeťami podvodov sú často starší dospelí, v roku 2021 prišli o najviac peňazí podvodmi pochádzajúcich z falošných reklám na sociálnych sieťach 18- až 39-roční, a ak je minulosť ukazovateľom budúcnosti, tento počet sa bude naďalej zvyšovať. rásť, pestovať. Keďže sú online podvody a podvody na Facebooku Marketplace tak rozšírené – a môže byť ťažké rozpoznať znaky, ktorým aplikácii nemožno dôverovať – je rozumné naučiť sa identifikovať podvodníka. Nižšie uvádzame červené vlajky, o ktorých by ste mali vedieť, aby ste sa mohli chrániť pred podvodmi na Instagrame, Facebooku a falošnými reklamami na sociálnych sieťach.
Falošná reklama je príliš dobrá na to, aby bola pravdivá
Niekedy sú ponuky, ktoré sa zdajú byť príliš dobré na to, aby boli pravdivé, legitímne, no častejšie nie sú. Je lepšie dôverovať ponukám v kamenných obchodoch ako propagačným akciám, darčekom alebo reklamám na horúce ponuky na Instagrame alebo Facebooku. Falošné reklamy na sociálnych médiách sa často ťažko identifikujú, čo znamená, že „staré príslovie: „Ak sa to zdá byť príliš dobré na to, aby to bola pravda, pravdepodobne to pravda nie je,“ hovorí Chris Hauk, šampión ochrany súkromia spotrebiteľov v spoločnosti Pixel.
Cena je absurdne nízka
Masívne zľavy na značkový tovar sú výpovedným znakom toho, že ide o falošnú reklamu na sociálnych sieťach. Zatiaľ čo si môžete kúpiť džínsy, ktoré stoja 20 dolárov alebo džínsy za 300 dolárov, značkové položky sú zriedkavo výrazne zľavnené bez podvodu. „Neexistujú žiadne iPhony za 10 dolárov. Apple sa vám nesnaží poskytnúť bezplatný headset pre virtuálnu realitu za vašu spätnú väzbu,“ hovorí Hauk.
Webová adresa nezačína https://
Ak ste klikli na reklamu na sociálnych médiách a dostali ste sa na webovú stránku, skontrolujte adresu URL. Ak to nezačína https://, je to varovanie a mohli by spustiť podvod s online nakupovaním. „S“ označuje vyššiu úroveň zabezpečenia šifrovania,“ hovorí Eaton. „Väčšina podvodných stránok je http, pretože http stránky sú lacnejšie. Ak teda uvidíte reklamu, ktorá vás presmeruje na webovú stránku s http, buďte obzvlášť opatrný. Najmä ak je (údajne) od známeho e-shopu, hotela, leteckej spoločnosti alebo akejkoľvek veľkej medzinárodnej značky.“
Väčšina bežných stránok elektronického obchodu začína https, vrátane Amazon a Ebay, plus veľké letecké spoločnosti, banky, požičovne áut, nemocnice, sociálne služby a hotelové reťazce, hovorí Eaton.
Najprv vás požiada o informácie o vašej kreditnej karte
Je to varovanie, ak sú vaše platobné informácie pred ostatnými údajmi alebo ak vás DM požiadajú o informácie o kreditnej karte na zaplatenie položky. “Keď nič netušiaci spotrebiteľ zapojí informácie o svojej kreditnej karte, podvodníci použijú údaje na krádež z ich bankového účtu,” hovorí Eaton. Aby ste ochránili svoju online bezpečnosť, nikdy neodosielajte svoje osobné údaje ani nezdieľajte informácie o svojej kreditnej karte s týmito účtami alebo webovými stránkami sociálnych médií. A aj keď sa nepokúsite nič kúpiť, obmedzte svoj čas strávený na akejkoľvek škodlivej alebo falošnej webovej stránke, pretože by vás mohla otvoriť phishingu a bankovým podvodom.