videní: 656
To, že môžete telefonovať všade, neznamená, že by ste aj mali. Telefonovanie na týchto miestach by ste preto mali obmedziť.
Mobilné telefóny prenikli do každého aspektu nášho života, ale etiketa mobilného telefónu je stále trochu nepochopiteľná. Koniec koncov, nie je rozprávanie cez telefón rovnaké ako rozprávanie s niekým, kto je hneď vedľa vás? Krátka odpoveď znie: nie. Len si predstavte, že počujete niekoho v obchode, ako sa dohaduje so svojím dieťaťom v jednostrannom rozhovore, alebo ľudí v metre, ktorí pomáhajú niekomu rozísť sa – na hlasitý odposluch! Veci sa môžu rýchlo stať divnými, nehovoriac o potenciálne nebezpečných situáciách.
Telefonovanie môžete odložiť na neskôr
“Mobilné telefóny môžu nebezpečne rozptyľovať pozornosť – najmä preto, že pri komunikácii s telefónom strácate prehľad o situácii,” hovorí Bob Otter, kapitán hasičského zboru na dôchodku s 26-ročnou praxou a zakladateľ organizácie CitizenAID. “Mobilný telefón sám o sebe spôsobil, že naša verejnosť je zraniteľnejšia ako kedykoľvek v histórii.”
Telefonovanie cez hlasitý odposluch na verejnosti je z hľadiska etikety aj bezpečnosti ešte najhoršie. “Používanie hlasitého odposluchu môže viesť k tomu, že sa o vás okolie dozvie viac, ako by kedy chcelo,” upozorňuje Chris Hauk, expert na ochranu súkromia spotrebiteľov zo spoločnosti Pixel Privacy, “a ak sú v dave okolo vás nejakí zlí herci, môžu využiť príležitosť a odpočúvať vaše osobné údaje.”
Kde by ste teda nemali telefonovať cez mobilný telefón? Rozprávali sme sa s odborníkmi na bezpečnosť, techniku a etiketu, aby sme túto debatu raz a navždy vyriešili. Preto by ste telefonovanie na týchto miestach mali poriadne zvážiť.
Počas nakupovania
Niekedy máte otázku v súvislosti s vašim nakupovaním a je v poriadku si rýchlo zavolať. Nezostávajte však pri telefóne a neveďte celý rozhovor – je to bezohľadné voči ostatným nakupujúcim a môže vás to dokonca ohroziť. “Ak ste rozptýlení telefónom, nevšímate si muža, ktorý vás a vašu dcéru sleduje v troch rôznych uličkách bez vlastného nákupného vozíka alebo akéhokoľvek náznaku, že skutočne nakupuje,” hovorí Vydra. “Možno hľadá veľkoobjemové balenie syrových oblátok, ale možno je to vreckový zlodej, ktorý si prezerá vašu kabelku, ktorá je vo vašom vozíku a je čiastočne otvorená. A čo je ešte horšie, v najextrémnejšom prípade vám môže zobrať dieťa.”
Vyhnite sa telefonátom na poslednú chvíľu tým, že sa vopred zorganizujete. Ak si všimnete skvelý výpredaj, využite výhodné ponuky (vždy ich môžete vrátiť!) alebo si v duchu poznačte, že sa po návrate domov pozriete, či vaša rodina niečo nepotrebuje. Ak musíte počas nakupovania telefonovať, nájdite si tichý kútik a urobte to rýchlo. Pre vašu informáciu, to isté platí, keď ste v skúšobnej kabínke.
V reštaurácii
Mobilné telefóny sa podpísali pod etiketu v reštaurácii a ich vytiahnutie pri stole je veľkým faux pas. “Stretávame sa nielen preto, aby sme jedli, ale aj preto, aby sme komunikovali s ostatnými, a to naozaj nie je čas na rozhovory alebo písanie správ s tými, ktorí tam nie sú,” hovorí Laura Windsorová, zakladateľka Laura Windsorová Etiquette & Protocol Academy v Londýne. “Uctime si ľudí, ktorí sedia s nami pri stole, tým, že budeme skutočne prítomní. Pravý duch etikety spočíva v dodržiavaní zlatého pravidla: spríjemniť ostatným chvíle a dať im pocit výnimočnosti.”
Nastavte si telefón na vibrácie. “Všetci musíme byť k dispozícii v prípade núdze, takže vibračný režim je najmenej nápadné nastavenie,” hovorí Windsorová a dodáva, že telefóny by mali byť odložené a nemali by byť položené na stole. “Jediné, čo by ste mali priniesť na stôl, je dobrá nálada a vy sami. Všetko ostatné by malo byť skryté pred ostatnými.” Ak potrebujete prijať hovor, ospravedlňte sa a choďte niekam do súkromia.