videní: 840
Bosniansky umelec, ktorý mení ceruzky na ohromujúce umelecké diela: V oblasti umenia sa obyčajné veci môžu stať neobyčajnými a všedné sa môžu zmeniť na nádherné. To je aj prípad bosnianskeho umelca Jasenka Đorđevića, ktorého pozoruhodný talent mení skromnú grafitovú ceruzku na plátno pre miniatúrne diela. Đorđevićove sochy s dômyselnými detailmi a bezkonkurenčnou presnosťou vdychujú tomuto každodennému písaciemu nástroju život a povyšujú ho na úroveň výtvarného umenia.
Đorđevićova cesta do sveta miniatúrneho sochárstva sa začala fascináciou malými vecami v detstve. Od drobných hračiek až po miniatúrne zvieratká – vo svete, ktorý sa mu zmestil do dlane, našiel kúzlo. V rozhovore pre DeMilked umelec prezradil: „Moje zaujatie miniatúrami sa rozšírilo na všetky aspekty môjho života vrátane písania. Moje písmo bolo mimoriadne drobné a táto precíznosť mi zostala dodnes. Dokonca som vytvoril maličké knižky, nie väčšie ako 5 – 6 milimetrov, do ktorých som písal príbehy takými drobnými písmenami, že boli sotva viditeľné voľným okom.“
Kľúčovým momentom však bol rok 2010, keď Đorđević narazil na dielo Daltona Ghettiho, umelca známeho svojimi sochami vyrezanými na hrotoch ceruziek. Inšpirovaný Ghettiho remeselnou zručnosťou prijal Đorđević výzvu vytvoriť vlastné miniatúrne sochy z grafitových ceruziek. Tak sa začala jeho cesta do oblasti miniatúrneho umenia, kde sa každá ceruzka stala prostriedkom na vyjadrenie jeho kreativity. „Môj brat mi poslal príbeh o ňom, v ktorom ma vyzval, aby som sa pokúsil o niečo podobné,“ povedal, „ Táto výzva bola zlomovým bodom v mojom živote. Na druhý deň som vytvoril svoju prvú sochu z ceruzky. Aj keď technicky nebola dokonalá, táto socha bola kľúčom, ktorý mi odomkol dvere do sveta miniatúrneho umenia.“
Bosniansky umelec, ktorý mení ceruzky na ohromujúce umelecké diela
#1
Premena grafitových ceruziek na umelecké diela je dôkladná a zložitá práca. O svojom tvorivom procese umelec povedal: „Proces vytvárania sôch z grafitovej ceruzky sa začína zdanlivo jednoduchým predpokladom, ale rýchlo odhalí zložitosť svojho jadra. Každá starostlivo zvolená fáza je pre konečný úspech diela veľmi dôležitá.“
„Výber témy je prvým krokom, ktorý má v procese značnú váhu. Obmedzený priestor grafitovej ceruzky kladie obmedzenia na možnosti návrhu. Valcovitý tvar jej „jadra“ zmenšuje dostupný priestor, čo si vyžaduje kreatívne myslenie a prispôsobivosť. Po starostlivom výbere predmetu sa proces presúva k výberu vhodnej ceruzky. Stolárska ceruzka môže poskytnúť širšiu plochu na prácu, zatiaľ čo štandardná ceruzka s okrúhlym grafitom umožňuje vytvárať detailnejšie hĺbkové prvky. Rozhodujúca je kvalita a tvrdosť grafitu; ideálny je taký grafit, ktorý sa ľahko opracováva, mení sa na jemný prášok, ideálne s tvrdosťou medzi HB a 2H,“ ďalej upresňuje.
#2
Náčrt sochy na ceruzke slúži ako pomôcka pri vyrezávaní, ktoré si vyžaduje chirurgickú presnosť a zmysel pre detail. Đorđević pri vyrezávaní sôch používa chirurgické skalpely a optické lupy, ktoré postupne odhaľujú formu a detaily v grafitovom jadre. Každý krok, od hrubého tvarovania až po zdokonaľovanie zložitých detailov, sa vykonáva precízne a trpezlivo. Sochy sa potom starostlivo fotografujú a zachytávajú svoju krásu z dokonalého uhla.
Okrem toho umelec dbá na to, aby boli jeho krehké sochy bezpečné. „Uskladnenie a preprava sôch predstavujú osobitnú výzvu vzhľadom na ich krehkosť. Preto som vyvinul ochranné škatule s hubovitým vnútrom, ktoré poskytujú bezpečnosť, ale stále si vyžadujú opatrné zaobchádzanie,“ povedal.
#3
V priebehu rokov sa Đorđevićov prístup k práci vyvíjal a zdôrazňoval trpezlivosť a dôkladné nasadenie. „V začiatkoch ma vášeň a nadšenie často viedli k maratónskym tvorivým sedeniam, pri ktorých som neúnavne pracoval celé hodiny a snažil sa zachytiť svoju víziu ‚jedným dychom‘. Hoci tieto prvé umelecké diela mali isté čaro, časom som si uvedomil, že im chýba jemná povrchová úprava a hĺbka detailov, ktoré by sa dali dosiahnuť s väčšou starostlivosťou a rozvahou,“ povedal.