videní: 442
Nákladná loď vybavená obrovskými plachtami sa vydala na svoju prvú plavbu, aby zistila, či má stará technológia potenciál revolučne zmeniť toto odvetvie, ktoré spotrebúva palivo. Je označovaná ako “prvá na svete”, hoci sme si celkom istí, že sme už predtým videli lode s plachtami poháňanými vetrom…
Loď Pyxis Ocean, vybavená dvoma 37,5 metrovými vysokými plachtami s názvom WindWings, nedávno vyplávala z lodenice v Číne cez Tichý oceán smerom k Brazílii v rámci testovania v reálnom svete.
Loď: Ľudia opäť vynašli lode poháňané vetrom
Jej cesta bude aspoň čiastočne poháňaná vetrom. Tým, že sa plavidlo nechá tlačiť vetrom a nespolieha sa len na svoj motor, má potenciál znížiť spotrebu paliva až o 30 %.
Na projekte spolupracujú spoločnosti Cargill, BAR Technologies, Mitsubishi Corporation a Yara Marine Technologies. Počas jeho cesty budú inžinieri sledovať jeho výkon, aby zistili, či by veterný pohon mohol ponúknuť spôsob dekarbonizácie lodného priemyslu.
Svet rieši dilemu: celosvetový obchod sa čoraz viac spolieha na nákladné lode, ale toto odvetvie je takmer úplne závislé od fosílnych palív.
Až 90 % svetového obchodu sa uskutočňuje prostredníctvom lodnej dopravy. Keďže dopyt po medzinárodnej nákladnej doprave rastie, očakáva sa, že objem tovaru dodávaného prostredníctvom morí sa do roku 2050 strojnásobí.
Námorný priemysel je pritom zodpovedný za približne 2,8 % globálnych emisií skleníkových plynov. Medzinárodná námorná organizácia si stanovila ciele dosiahnuť okolo roku 2050 nulové čisté emisie z medzinárodnej lodnej dopravy, ale cesta k tomuto cieľu nie je jednoznačná.
Staré dobré veterné plachty by síce mohli tento problém vyriešiť, ale nie je isté, či ide o spoľahlivé riešenie.
Čo si o tom myslia ľudia z vyššie uvedených spoločností?
“Námorný priemysel je na ceste k dekarbonizácii – nie je to jednoduché, ale je to vzrušujúce,” uviedol vo vyhlásení Jan Dieleman, prezident divízie námornej dopravy spoločnosti Cargill.
“V spoločnosti Cargill sme zodpovední za priekopníctvo dekarbonizačných riešení vo všetkých našich dodávateľských reťazcoch, aby sme uspokojili potreby našich zákazníkov a planéty. Technológia ako WindWings sa nezaobíde bez rizika a ako líder v odvetví – v spolupráci s vizionárskym vlastníkom lodí Mitsubishi Corporation – sa nebojíme investovať, podstupovať tieto riziká a transparentne prezentovať naše poznatky, aby sme pomohli našim partnerom v námornej doprave prejsť na udržateľnejšiu budúcnosť,” povedal Dieleman.
“Ak má medzinárodná lodná doprava dosiahnuť svoju ambíciu znížiť emisie CO2, musia sa do popredia dostať inovácie. Vietor je takmer beznákladové palivo a príležitosť na zníženie emisií spolu s výrazným zvýšením efektívnosti prevádzkových nákladov plavidiel je značná. Dnešný deň je vyvrcholením dlhoročného priekopníckeho výskumu, v rámci ktorého sme investovali do našej jedinečnej technológie veterných plachiet a hľadali sme kvalifikovaného partnera pre industrializáciu v spoločnosti Yara Marine Technologies, aby sme majiteľom a prevádzkovateľom plavidiel poskytli možnosť realizovať tieto zvýšenia efektívnosti,” dodal John Cooper, výkonný riaditeľ spoločnosti BAR Technologies.
Zdroj: iflscience / topdesat