videní: 935
Benzín aj nafta môžu expirovať aj za tých najlepších skladovacích podmienok. Existujú však spôsoby, ako upraviť palivo tak, aby bolo schopné vydržať omnoho dlhšie.
Benzín je kvapalná zmes prchavých uhľovodíkov (hlavne alkánov, cykloalkánov, aromatických uhľovodíkov a alkénov) oddelená z ropy a ďalších prídavných látok (najčastejšie benzén a izooktán), ktoré zlepšujú jeho vlastnosti paliva ako takého. Zvyčajný počet atómov uhlíka v jednotlivých molekulách uhľovodíkov tvoriacich základ zmesi je medzi 5 až 12. Benzín sa používa ako palivo pre väčšinu zážihových motorov. Najčastejšie sa vyrába frakčnou destiláciou z ropy. A čo nafta?
Motorová nafta (alebo nafta, palivová nafta, plynový olej) je kvapalné palivo tvorené zmesou ťažšie odpariteľných uhľovodíkov a ďalších prídavných látok. Obvyklý počet atómov uhlíka v jednotlivých molekulách uhľovodíkov tvoriacich základ zmesi je medzi 9 až 22. Nafta sa používa ako palivo pre väčšinu vznetových motorov. Najčastejšie sa vyrába hydrogenizáciou frakcií z destilácie ropy.
Výrazne najväčší podiel z palív využívaných v súčasnosti pokrývajú uhľovodíkové palivá. Ťažia sa v prírode alebo sa vyrábajú v takom množstve, že sú dostatočným zdrojom tepelnej energie. Vyrábajú sa z ropy, zemného plynu, prípadne olejnatých bridlíc. Pretože tieto zdroje vznikli v minulosti z fosílií živých organizmov, nazývajú sa tieto palivá aj fosílne. Celosvetové zásoby zdrojov fosílnych palív sú obmedzené, preto je potrebné hľadať iné, alternatívne zdroje energie.
Ako dlho vydrží benzín či nafta?
Benzín zatuchne rýchlejšie ako nafta – nečistoty a kondenzácia v nádrži môžu spôsobiť, že palivo bude slizké, ak ho tam necháš dlhšie ako iba zopár mesiacov. Benzín oxiduje a stráca kvalitu počas skladovania. Nižšia kvalita benzínu spôsobí problémy pri štartovaní a zanechá v motore zvyšky gumy, ktoré zanesú palivovú sústavu. Ak počas uskladnenia dôjde k zníženiu kvality benzínu v motore, pravdepodobne budeš musieť dať opraviť alebo vymeniť karburátor a iné súčasti palivovej sústavy. Dĺžka doby, počas ktorej sa benzín môže ponechať v palivovej nádrži a karburátore bez spôsobenia funkčného problému závisí od faktorov, akými sú napríklad zmes benzínu, teplota skladovania a či je palivová nádrž naplnená čiastočne alebo úplne.
Ale pretože je nafta menej kultivovaná a mastnejšia, môže vydržať v nepoužívanom aute šťastne aj niekoľko rokov. K dispozícii sú navyše chemické stabilizátory, ktoré pomáhajú šetriť palivo a zvyšovať jeho životnosť, ak skladuješ auto alebo takú kosačku dlhšiu dobu v garáži.
Zdroj: ScienceFocus | topdesat