videní: 1.3K
Guinn dodáva, že niekoľko štúdií naznačilo, že turbulencie sa môžu stať častejšími a mať väčšiu intenzitu. Spôsobujú to klimatické zmeny, ktoré modifikujú prúdy prúdov aj búrky. Podľa jednej štúdie, ktorú Guinn cituje, do roku 2050 až 2080 „budú silné zimné turbulencie v čistom vzduchu také bežné, ako sú v súčasnosti mierne turbulencie,“ hovorí.
Kde sú teda najaktívnejšie oblasti zvýšenej CAT? Cez rušný letový koridor North Atlantic Tracks, ktorý spája Európu so Severnou Amerikou, a cez veľkú časť kontinentálnych Spojených štátov. (V niektorých oblastiach došlo k 100% nárastu výskytu stredne veľkých alebo väčších turbulencií čistého vzduchu.)
Ako nebezpečné sú turbulencie počas letu?
Napriek hrozným predpovediam odborníci tvrdia, že turbulencie vzduchu, spôsobené buď CAT alebo viditeľnejšími búrkami a oblačnosťou, nie je vôbec pravdepodobné, že by zostrelili komerčné lietadlo k zemi. „Turbulencie môžu byť mimoriadne nebezpečné a môžu spôsobiť zranenia cestujúcich a posádky, ako aj poškodenie lietadla, ale je nepravdepodobné, že by spôsobili haváriu lietadla komerčnej leteckej spoločnosti,“ hovorí Guinn.
Bubb súhlasí. “Vzduchová turbulencia môže byť silná, ale nestačí na to, aby zostrelila lietadlo,” hovorí. “Komerčné osobné lietadlá sú robustne skonštruované a pred uvedením do prevádzky prechádzajú mnohými záťažovými testami, aby sa zabezpečila ich letová spôsobilosť.”
Zranenia súvisiace s CAT a búrkovými turbulenciami – najčastejšie poranenia hlavy a krku. Vyskytujú sa, keď je náraz dostatočne silný na to, aby cestujúci zrýchlili zo sedadiel. Preto najbezpečnejšie letecké spoločnosti majú protokoly o bezpečnosti letov. Väčšine zranení pasažierov sa dá predísť jednoducho tým, že budete mať neustále zapnutý bezpečnostný pás, aj keď to vyzerá ako štandardný bezproblémový let.
„Vzhľadom na to, že turbulencie môžu nastať kedykoľvek, je vždy najlepšie nechať si zapnutý bezpečnostný pás. Dôležité je minimalizovať chodenie po kabíne,“ hovorí Guinn.”Určite, keď kapitán zapne označenie bezpečnostného pásu kvôli turbulencii, cestujúci by si mali dať pozor, pretože to naznačuje, že turbulencie boli spozorované pozdĺž dráhy letu iným pilotom alebo sa predpokladá, že nastanú.”