videní: 1.3K
Zapnite si bezpečnostné pásy – tu je dôvod, prečo pribúdajú vzduchové turbulencie. Lety sú čoraz hrboľatejšie a odborníci tvrdia, že vedia, čo je na vine.
Čaká nás hrboľatá jazda. Ak ste si v poslednej dobe všimli nárast turbulencií počas leteckej dopravy, nemýlite sa. Nedávna štúdia ukázala, že turbulencie – druh, ktorý spôsobuje hrboľatý a potenciálne strašidelný let – sa zhoršujú. Štúdia Americkej geofyzikálnej únie z roku 2023 analyzovala globálne trendy turbulencie čistého vzduchu (CAT) a zistila nárast v určitých nadmorských výškach lietadiel. Štúdia tiež predpokladala, že CAT sa zintenzívni v reakcii na budúce klimatické zmeny – ďalší dôvod, prečo držať sedadlo vzpriamene a zostať pripútaný počas letu.
Požiadali sme dvoch odborníkov na letectvo, aby vysvetlili fyziku turbulencií vzduchu, prečo sa zhoršuje a aké nebezpečné je to pre komerčné lietadlá a ich pasažierov.
Čo spôsobuje turbulencie vzduchu?
Turbulencia vzduchu je prirodzene sa vyskytujúca udalosť spôsobená množstvom environmentálnych faktorov, hovorí Dan Bubb, PhD, bývalý pilot leteckej spoločnosti, súčasný docent na University of Nevada v Las Vegas a autor knihy Landing in Las Vegas: Commercial Aviation. Podľa Bubba je to trochu ako žonglovanie. “Turbulencie nastanú, keď máte nestabilný vzduch,” hovorí. „Ak si predstavíte žongléra žonglujúceho s loptičkami, niektoré loptičky pôjdu vyššie ako iné. Čím vyššie sa lopta pohybuje, tým je časť vzduchu nestabilnejšia, čím sa vytvárajú turbulencie.”
Faktory ako búrky, horské vlny a termika alebo stúpajúce prúdenie vzduchu môžu spôsobiť turbulencie. „Pri diskusii o komerčných letoch však väčšinou myslíme na turbulencie v čistom vzduchu,“ hovorí Thomas Guinn, PhD, súkromný pilot a profesor a predseda Katedry aplikovaných leteckých vied na College of Aviation na Embry-Riddle Aeronautical University.
Čo sú to turbulencie čistého vzduchu?
Turbulencie čistého vzduchu sa vyskytujú v bezoblačných oblastiach (mimo búrok) a sú vytvárané prevažne intenzívnymi zmenami smeru a/alebo rýchlosti vetra. “To sa deje v blízkosti prúdového prúdu, keď sa rýchlosť vetra rýchlo mení s horizontálnou aj vertikálnou vzdialenosťou,” hovorí Guinn. „Keď je strih dostatočne silný, vzduch sa prevráti a vytvorí turbulentné víry, ktoré spôsobia, že lietadlo zažije rýchle pohyby hore a dole. Je to voľne podobné tomu, ako silný vietor nad hladinou oceánu môže vytvoriť veľké nárazové vlny.”
Na rozdiel od turbulencií spôsobených búrkami alebo mrakmi, CAT nie je viditeľná pre pilotov ani meteorológov. Dokonca ani zistiteľná radarom, čo znamená, že pre pilotov je prakticky nemožné sa jej vyhnúť. Navyše, CAT sa najčastejšie vyskytuje vo výške nad 18 000 stôp – oblasť cestovnej nadmorskej výšky väčšiny komerčných lietadiel.
Prečo sa turbulencie zhoršujú?
Štúdia opätovne analyzovala satelitné údaje CAT zozbierané v rokoch 1979 až 2020 a zistila výrazný nárast CAT. A to najmä stredne ťažkých až ťažkých CAT, alebo takého druhu, ktorý otrasie nielen lietadlom, ale aj vašimi nervami. Aký je teda dôvod zhoršenia tohto typu turbulencií? Klimatické zmeny, hovorí štúdia.
Neustále sa zvyšujúce množstvo teplého vzduchu v dôsledku emisií oxidu uhličitého držalo krok s rýchlosťou zvyšovania CAT. Tento teplý vzduch stúpa do prúdového prúdu a vytvára neviditeľné strihy vetra, ktoré spôsobujú turbulencie čistého vzduchu. “Klimatické zmeny majú významný vplyv na frekvenciu turbulencií vzduchu kvôli väčším prípadom veľmi nestabilného vzduchu,” hovorí Bubb. “Čiastočne je to spôsobené časmi, keď je prúdenie prúdu silnejšie.” Ale vyskytuje sa aj na frontálnom rozhraní, kde sa stretáva teplý a studený front. V dôsledku toho, hovorí, „oblasti pozdĺž frontálnej hranice môžu zažiť silné búrky so značným dažďom, vetrom a turbulenciou“.