videní: 1.1K
Už istý čas (nielen) po slovenskom internete kolujú články o tom, ako je automobil tou “najhoršou investíciou” pre mladých ľudí. V tomto krátkom tvrdení je ale hneď niekoľko vecí nesprávne pomenovaných, a preto sme sa rozhodli, že sa túto problematiku pokúsime vyriešiť raz a navždy. 🙂
Niekoľko slovenských portálov (ktoré môžeš nájsť v odkazoch na zdroje na konci tohto článku) písalo podobné články na tému “automobil je najhoršia investícia pre mladých”. Pod týmito článkami sa na Facebooku rozpútala komentárová vojna, v ktorej čitatelia vo veľkej miere s týmto tvrdením nesúhlasili a uviedli niekoľko pádnych dôvodov. Samozrejme, popularita na sociálnych sieťach je žiaduca, a teda tento typ článku splnil svoj pôvodný účel, no prečo si toto tvrdenie nerozobrať detailne a nevysvetliť si, prečo nie je tak úplne správne?
Dojmy a pojmy
V prvom rade si treba zadefinovať pojem “investícia”. Ako sa mnoho ľudí mylne domnieva, investícia nie je každý jeden statok, za ktorý musí človek zaplatiť. Ide o tie finančné náklady, ktoré boli vynaložené s cieľom zabezpečiť si dodatočný príjem. Samozrejme, aj automobil môže byť investíciou, no v tomto prípade hovoríme o spotrebnom statku. Aký je teda rozdiel? Ak plánuješ rozbehnúť taxislužbu a na tento účel si kúpiš automobil, potom ho môžeš pokladať za investíciu. Ak si ale auto kúpiš len s cieľom dopraviť sa z bodu A do bodu B, vtedy je to obyčajný spotrebný statok, ktorý sa vo svojej podstate neodlišuje od iných statkov bežnej spotreby, ako napríklad mobilný telefón, televízor alebo notebook. Samozrejme, cenová relácia, v ktorej sa pri týchto príkladoch pohybujeme, je iná.
A práve tu narážame na prvotný problém. Ľudia sa pri kúpe spotrebných tovarov vo všeobecnosti riadia emóciami a, samozrejme, svojimi finančnými možnosťami. Ako príklad môže slúžiť preferencia istého výrobcu alebo istej značky. Ak sa rozhoduješ medzi dvoma produktami, ktoré naplnia tvoju potrebu cestovania rovnako, no z nejakého dôvodu preferuješ konkrétneho výrobcu, tak budeš jednoducho bližšie naklonený ku kúpe produktu daného výrobcu, hoci to môže byť iracionálne. Úplne opačne sa správa človek, ktorý si zaobstaráva investičné aktívum. Tu už prichádza do hry aj optimalizácia nákladov a hlbšia analýza alternatívnych možností s cieľom vybrať takú, ktorá bude čo najziskovejšia (to znamená, že zabezpečí čo možno najnižšie náklady a najvyšší výnos).
Tak teda finančné rozhodnutie…
Tu už sa dostávame ku kontroverznej časti článku, na ktorú jednoducho neexistuje správna odpoveď. Články sa odvolávajú na istého finančného analytika menom David Bach, ktorý pre CNBC povedal: “Nič nie je väčšie vyhodenie peňazí von oknom, ako kúpa nového auta. Je to to najhoršie finančné rozhodnutie, aké môže mileniál urobiť.“ Tu už ale vstupuje do diskusie otázka kúpy ojazdeného alebo nového auta. K podobnému záveru dospel aj Jaroslav Matyáš z portálu gazduj.etrend.sk. Vo svojom článku s názvom “Nové auto sú vyhodené peniaze. Naozaj?” porovnáva dve alternatívy, ktoré zhrnul do nasledujúcej tabuľky:
Znova, jednoznačná odpoveď na túto otázku neexistuje. Obe možnosti majú svoje pre a proti a ich následné vyváženie je len a len na individuálnom rozhodnutí jednotlivca. V tejto tabuľke sa ale nachádza jeden logický nedostatok. Pri kúpe auta sú na prvom mieste financie, ktoré je záujemca o kúpu ochotný zaplatiť. A práve tu leží problém. Autor totiž porovnáva 2 identické automobily, no s rôznou cenovkou. V praxi je ale takýto príklad výnimočný.
Ak je totiž jednotlivec rozhodnutý zaplatiť za auto čiastku približne 14-tisíc eur (ako v príklade vyššie) a rozhoduje sa medzi novým a ojazdeným autom, tak rovnako, ako nové auto, aj to ojazdené hľadá približne v rovnakej cenovej relácii. Zväčša tak pôjde o auto vyššej triedy, poprípade prémiovej značky. Z príkladu, ako ho uviedol autor, teda jednoznačne vyplýva, že z finančného hľadiska je logickou voľbou kúpa ojazdeného auta.
Záver?
Kúpa nového auta je veľkým finančným rozhodnutím, ktoré musí jednotlivec zvážiť samostatne. Jednoducho neexistuje správna odpoveď (k čomu v podstate na konci svojho článku dospel aj Jaroslav Matyáš). Niekto uprednostní bezstarostnú prevádzku motorového vozidla po dobu dĺžky trvania záruky (čo môže byť v niektorých prípadoch až 7 rokov) za cenu rýchleho strácania na hodnote. Iný zasa uprednostní vlastníctvo prémiovej značky s rizikom, že kupuje mačku vo vreci. Akékoľvek jazdené auto totiž môže časom vypovedať a prípadnú chybu jednoducho nie je možné odhaliť pred kúpou vozidla ani v špičkovom servise.
Zdroj: etrend | interez | startitup | topdesat