videní: 4.1K
Bizarné diaľničné križovatky môžeme nájsť všade vo svete, nielen na Slovensku. Jedna z nich sa nachádza hneď u susedov.
Diaľničné križovatky, mosty, či tunely patria medzi najkomplikovanejšie a najdrahšie časti rýchlostnej komunikácie. Pri výstavbe diaľnic je preto logické, že sa začína práve nimi. Okrem časovej a technickej náročnosti je to v neposlednom rade aj veľká ekonomická pridaná hodnota pre dodávateľa. Preto by nemalo byť prekvapujúce nájsť mosty, ktoré nie sú napojené na žiadnu cestu.
Nikam nevedúce mosty
Jeden z mostov, ktorý nemá absolútne žiadny zmysel, sa nachádza u našich západných susedov, konkrétne pri priehrade Švihov, ktorú tamojší nazývajú Želivka. Tesne nad hladinou sa nachádza most, ktorý nie je napojený na žiadnu cestnú komunikáciu z oboch strán.
Pôvodne mal slúžiť ako súčasť českej diaľnice D1 a jeho výstavba začala už v roku 1939. V čase Hitlerovho protektorátu sa diaľnice budovali vo veľkom, preto môžeme v Čechách nájsť viacero nedokončených mostov. Tento je ale prakticky takmer hotový a práce na ňom pokračovali až do konca roku 1950.
Problém ale nastal so vznikom priehrady Švihov, s ktorou most nebol kompatibilný. Diaľnica bola nakoniec postavená o asi 800 metrov juhozápadnejšie a most upadol do zabudnutia.
Most na moste
Druhý príklad sa nachádza len asi o 15 kilometrov (vzdušnou čiarou) ďalej: Vojslavický most cez rieku Želivka. Ten bol dokončený v roku 1942, no žiadne autá po ňom nejazdia. Diaľnica, ktorá sa napájala na most, totiž klesala až 6-percentným sklonom. To bolo síce v čase výstavby mosta v norme, no zvyšok diaľnice sa reálne dočkal dokončenia až o 30 rokov neskôr. A za ten čas sa, samozrejme, normy zmenili.
Riešenie sa v tomto prípade našlo veľmi jednoducho – bol postavený most na pôvodnom moste. Keďže nový most bol postavený vyššie, znížilo sa aj klesanie pripájajúcej sa diaľnice na 4,2 %, čo už vyhovovalo modernizovaným normám. Zaujímavosťou je, že pôvodný most stojí, má mostovku a dokonca sa cez nehá dá prejsť.
Diaľničná križovatka vo Veľkej Británii
Táto bizarná križovatka je súčasťou malej, asi 8 km dlhej diaľnice M49, ktorá spája diaľnice M4 a M5 pri meste Bristol. Úsek je v prevádzke od roku 1996, no koncom roku 2019 bola na diaľnici postavená križovatka kvôli blízkej logistickej a priemyselnej zóne, kde sídlia firmy ako Amazon, Tesco či Lidl.
Stavba za 50 miliónov libier, teda asi 60 miliónov eur na prvý pohľad nepôsobí bizarne. Diaľničná križovatka postavená v štýle “plávajúceho” kruhového objazdu, ktorá má po stranách dokonca malý tunel s malou miestnou komunikáciou, ale nie je napojená na zvyšok diaľnice.
Developer totiž tvrdí, že križovatku postavil a napojenie mala na starosti iná firma. Problémom ale je, že iná firma znova ukazuje prstom na iný subjekt a tak ďalej. Začarovaný kruh za milióny teda nemá rozuzlenie a pravdepodobne ani tak skoro mať nebude…