videní: 2.6K
Či chceme či nie, postupne sa blíži časť roka, kedy začnú v ranných a nočných hodinách pribúdať na teplomeroch mínusové teploty. Už vopred by sme mali dbať o to, aby naše vozidlo bolo prispôsobené aj na horšie podmienky na vozovke. Ideálnym začiatkom sú práve zimné pneumatiky.
Pneumatiky sú pre niekoho možno nie príliš podstatnou súčasťou vozidla, ale fakticky ide o jedinú vec, ktorá drží tvoj zadok na vozovke. Podľa definície sú zimné pneumatiky triedou gumy špeciálne navrhnutou pre časté používanie v oblastiach s nízkymi teplotami, neustálym dažďom a snehom.
Ak by sme aplikovali výhody vyššie uvedenej definície, dalo by sa povedať, že na Slovensku tento druh pneumatík nie je nevyhnutný celý rok. Avšak, keď definícia začne hovoriť o nízkych teplotách, vzťahuje sa na hranicu klesajúcu pod 7°C.
Čím sú zimné pneumatiky iné?
Na rozdiel od bežných gúm má behúň zimnej pneumatiky špeciálny dezén, ktorý má viac drážok. Ak by sme chceli presné stanovisko, behúň nesmie dosiahnuť hĺbku menšiu ako 3 milimetre – a to aj pri starších pneumatikách. Všeobecne platí, že zimné pneumatiky majú označenie «M + S» (Mud & Snow), avšak nie všetky pneumatiky s vyššie uvedeným označením spadajú do rodiny certifikovaných zimných pneumatík.
Niektoré pneumatiky pre vozidlá s pohonom všetkých kolies, rovnako ako pneumatiky niektorých nákladných vozidiel, majú tiež označenie M&S. Jediné označenie, ktoré nám umožňuje rozpoznať testovanú zimnú pneumatiku, je piktogram predstavujúci horu so snehovou vločkou na vrchu . Tento piktogram je známy ako 3PMSF (Three Peak Mountain Snow Flake).
Veľa ľudí si pritom márne myslí, že tieto pneumatiky sú vhodné iba do najchladnejších podmienok, aké vládne v Rusku. To je však veľmi chybné tvrdenie. Preukázalo sa, že aj zimné pneumatiky, ktoré máme bežne na vozidlách, pri nižších teplotách strácajú časť svojej priľnavosti, trakcie a brzdných vlastností.
To znamená, že zimná guma ponúka vo všeobecnosti lepšiu trakčnú kapacitu a priľnavosť ako také bežné lacné zimáky. A pritom rozdiel medzi cenou kvalifikovanej letnej a zimnej gumy nie ej až taký rapídny. Má to ešte niekoľko svojich výhod – netrestáme spotrebu, nepotrebujeme reťaze a exponenciálne zvyšujeme bezpečnosť celej posádky. Zimné pneumatiky sú prakticky nevyhnutnosťou, takže sa na nich neoplatí príliš šetriť.
Čo na to zákon?
Nepísané pravidlo praví, že by sa auto malo prezuť keď priemerná denná teplota klesne pod 7 stupňov Celzia. Na Slovensku zákon nestanovuje presný dátum ako v Rakúsku, kedy treba bezpodmienečne prezuť na zimné pneumatiky. Mnoho médií ale slovenský zákon interpretuje nesprávne.
Paragraf 38 odsek 1 zákona 8/2009 Z. z.o cestnej premávke hovorí: “Ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza, vodič motorového vozidla kategórie M1 a N1 môže také vozidlo použiť v cestnej premávke, len ak je toto vozidlo na všetkých nápravách vybavené pneumatikami na jazdu na snehu označené horským symbolom alebo pneumatikami s označením „M+S“, „M.S“ alebo „M&S“;…, v čase od 15. novembra do 31. marca.”
To znamená, že ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza v období od 15. novembra do 31. marca, vodič motorového vozidla môže takéto vozidlo viesť v cestnej premávke iba v prípade, že je toto vozidlo vybavené zimnými pneumatikami na všetkých nápravách. Za nedodržanie hrozí celkom primeraná, no stále zbytočná pokuta od 30 – 50 eur. V horšom prípade vám môžu policajti zadržať oprávnenie. Na vrchole „rebríčka naozaj nechcených situácií“ sa nachádza nebezpečenstvo šmyku a následná nehoda. Ibaže vtedy bude na výčitky neskoro.