videní: 963
Prinášame ďalšiu mini sériu článkov z obdobia druhej svetovej vojny, ktoré pôsobia záhadne aj takmer 80 rokov po jej skončení. Tentokrát sa pozrieme na letca RAF Guya Gibsona a smrť ničiteľa priehrad. Veliteľ letky Guy Gibson bol počas druhej svetovej vojny jedným z popredných pilotov z veliteľstva bombardovacieho letectva RAF. Než vo veku 26 rokov zahynul, mal na konte viac ako 170 leteckých akcií.
Lietať chcel už ako dieťa. Na stene v spálni mal obrázok Alberta Balla, britské letecké eso z prvej svetovej vojny. Vysnil si, že sa stane skúšobným pilotom, a keď sa uchádzal o miesto vo Vickers, poradili mu tam, aby vstúpil do RAF. Dobrovoľne sa prihlásil, ale odmietli ho, pretože mal príliš krátke nohy. Prijali ho až na druhýkrát. Jeho kariéra v RAF začala v roku 1936.
V lete 1937 už začal uprednostňovať pred stíhacími lietadlami bombardéry. A taktiež získaval povesť, nevrlého človeka. Po technickej stránke to bol dobrý letec, ale za schopnosťami pilota pokrivkávali jeho charakterové vlastnosti. Vytýkalo sa mu predovšetkým hrubé chovanie k nižším dôstojníkom a pozemnému personálu.
Kariéru zahájil v 83. (bombardovacej) letke, kde slúžil v lietadlách Hawker Hind. Rovnako ako na predchádzajúcom pôsobisku, aj tu sa k pozemnému personálu choval neúctivo a netrvalo dlho a dostal nálepku „nafúkanec“. Následne si vyslúžil povesť nezodpovedného muža. Bolo to v čase, keď skončil v roku 1938 na vyšetrovacom súde a bol uznaný vinným z nedbanlivosti. V roku 1939 jeho 83. letka vyfasovala bombardéry Handley Page Hampden, takže sa musel učiť lietať s novým strojom.
Koncom leta v roku 1939, bol náhle odvolaný z dovolenky a začala sa rozvíjať dráha jedného z najslavnejších pilotov druhej svetovej vojny. Prvý vojnový let absolvoval 3. septembra roku 1939, už dva dni po vyhlásení vojny. Padla naňho voľba, aby sa zúčastnil útoku na nemecké námorníctvo v prístave Wilhelmshaven. Nepriaznivé počase si vynútilo zrušenie akcie a do decembra sa už do vzduchu nedostal. Pokračujeme druhou časťou.