videní: 6.4K
Pokračujeme v poradí treťou časťou článku z mini série s názvom Nacistické tajomstvá a Rusi v Československu. Každý pokus vyzistiť informácie skončil rovnakou výhovorkou, že „všetky zariadenia a písomnosti“ sú zničené. Briti nedokázali z českých robotníkov zo Škodovky dostať žiadne informácie, zatiaľ čo Američania mali čiastočný úspech. Podarilo sa im zaistiť dve rakety a určité vedecké údaje.
Ďalšími príkladmi zámernej neochoty zamestnancov Škody bola náhla nedostupnosť vozidiel, ktoré by západné inšpekčné tímy odviezli k návšteve rôznych pobočiek. V septembri 1945 ich všetky úplne ovládal Sovietsky zväz a všetky informácie smerovali rovno do Moskvy. Patrili k nim továrne na obrábacie stroje, naftové motory, elektropríslušenstvo, automobily a taktiež zbrojovka.
Ešte predtým, než prešla Škoda oficiálne do rúk Rusov, vyrábala krídlové člny a hnacie vrtule pre ponorky sovietskeho námorníctva. Vzdorovitosť českých zamestnancov bola možno nečakaná, ale určite obrala Západ o niektoré z vyspelejších nemeckých tajných projektov.
To je isté. Západní Spojenci s tým nemohli v podstate nič urobiť. Niečo úplne iné sa však odohralo 10. mája. Nech sa to už dialo z nepozornosti, neschopnosti, slepého plnenia rozkazov, alebo išlo o vedomú stratégiu, dôsledky mali dopad na Európu po dobu nasledujúcich 40 rokov.
Dňa 10. mája Voss cestoval do Škody. Robotníci si ho tam stále hlboko vážili a on sa sa vydal do závodu s nebezpečným poslaním. V roku 1949 povedal:
Dúfal som, že sa mi podarí presvedčiť amerických dôstojníkov, ktorí mali závod na starosti, skôr ako ho predajú do rúk Červenej armáde, že je pre americkú národnú obranu záležitosťou prvoradej dôležitosti, aby sa zachránilo, čo sa dá, z veľmi pokročilých výskumných dát a výkresov. Ak by totiž tieto materiály padli do sovietskych rúk, celá táto technológia by samozrejme predstavovala hrozbu pre bezpečnosť Západu.
Blížime sa do finále našej mini série. Je pred nami posledná časť článku – v poradí štvrtá. Nenechajte si ju ujsť.