videní: 1.3K
Všetko sa to začalo Volkswagenom TDI a všetko sa to mohlo skončiť Volkswagenom TDI. Takéto silné vyhlásenie si vyžaduje nevyvrátiteľné dôkazy. Ako v Európe rástol naftový prežitok?
Ktorý bol práve ten vyvolený okamih, keď európsky automobilový priemysel otvoril náruč nafte? Dlhé roky predtým, ako vypukol škandál s Volkswagenom a dieselgate, sme sa čudovali, prečo sa nafta stala obľúbeným palivom v Európe.
Kedysi v krajinách ako je Japonsko alebo Spojené štáty americké neexistoval takmer žiadny trh s naftou, v Európe to bolo presne naopak. Často hľadáme opodstatnenie ceny benzínu na druhej strane Atlantiku, dane, tradície atď., ale ak sa vo veci pozrieme trochu hlbšie, uvidíme, ako vznik TDI sprevádzala séria pohybov, ktoré nás viedli k prítomnému okamihu.
Veľkým míľnikom, vďaka ktorému sa diesely stali preferovanou voľbou európskeho kupujúceho, bolo zavedenie turbodieselov, ktoré sú zastúpené najmä v technológii TDI spoločnosti Volkswagen. Hovoríme o roku 1989, naftové motory už boli v obchodných zastúpeniach pomerne bežné, nebolo ťažké nájsť osobné automobily – najmä tie európske – s naftovými motormi. Ale aj tak sa netešili veľmi veľkým predajom. Treba zvážiť, že v roku 1992 bol v Európe zaregistrovaný sotva jeden diesel na každých päť osobných automobilov s benzínovým motorom, až kým sa tento trend po rokoch nezvrátil. V roku 2000 už boli zaregistrované štyri naftové automobily na každé tri benzínové vozidlá.
V týchto rokoch skupina Volkswagen ukázala svetu svoju technológiu TDI, ktorá mala debut v Audi 100 a ktorá sa o roky neskôr rozšírila na ostatné značky a modely koncernu Volkswagen, až kým sa nestala najdôležitejšou technológiou Nemcov. Nemali by sme zabúdať ani na to, že Volkswagen nebol jedinou značkou, ktorá sa už rozhodla pre túto technológiu. Pred Audi 100 už v obchodných zastúpeniach pristál turbodiesel Fiat Croma, no ten až tak neoslnil širokú verejnosť.
V každom prípade nie je príliš odvážne tvrdiť, že Volkswagen TDI bol určite najvplyvnejším motorom pri transformácii automobilového priemyslu na to, čo poznáme dnes. Toto tvrdenie možno podporiť výskumom, ako je štúdia o difúzii nafty v Európe, ktorú vypracovali Eugenio J. Miravete, María J. Moral a Jeff Thurk. Veľmi zaujímavá štúdia, ktorú v auguste 2015 zverejnilo Centrum pre výskum hospodárskej politiky. Je jednou z najkomplexnejších, aké sme doposiaľ našli, aby vysvetlila naftovú horúčku v Európe.
Táto štúdia pripomína, ako sa technológia turbodieselu čoskoro rozšírila k ďalším európskym výrobcom, ktorým sa za krátky čas podarilo ponúknuť lacné výrobky, ktoré využívali mechaniku, ktorej výkony nemali čo závidieť Volkswagenu TDI. Štúdia, ktorá podrobne analyzuje aj ekonomiku výrobcov v Európe, vedie k záveru, že za úbohých 8 rokov, na konci roku 2000, viac ako 60% ziskov koncernu Volkswagen už generoval vďaka TDI. Takže Volkswagen sa stal nielen jednou zo značiek, ktoré najlepšie amortizovali technológiu turbodieselu, ale veľmi pravdepodobne aj automobilkou najviac závislou od nafty.
Zdroj: Eugeniomiravete| topdesat