videní: 1.4K
Tím austrálskych inžinierov navrhol zmes zo starých pneumatík a sutín, ktorá môže byť použitá na vytvorenie odolnejšej cesty.
Možno ťa to nikdy nenapadlo, ale pneumatiky z automobilov patria k hlavným prispievateľom znečistenia našej planéty. O to horšie je, že sa jedná o náročný odpad, ktorý sa vyrába vo veľkých objemoch bez ekologických komponentov a s dlhou životnosťou. Čo keby sa ale dali stiahnuť z cesty a použiť znova na jej výrobu?
Preto sa experti snažia nájsť rôzne spôsoby, ako ich znovu použiť a tak znížiť ich dopad na životné prostredie. Hlavným cieľom obehovej ekonomiky je znížiť množstvo odpadu, ktoré každoročne vytvárame, a to opätovným využitím starých materiálov. To by následne malo znížiť našu závislosť od nových materiálov.
Na základe tohto princípu sa austrálski inžinieri rozhodli vyvinúť materiál zo starých pneumatík a sutiny , ktorý by mal slúžiť na výrobu cesty, ktorá bude odolnejšia ako asfalt. Tím z RMIT University v Austrálii použil kombináciu starých pneumatík a sutiny, ktorá zostala po stavebných projektoch. Ich cieľom bolo vyrobiť nový materiál na cesty, ktorý bude lepšie znášať dopad prepravy.
Na celom svete sa ročne vyhodí asi jedna miliarda pneumatík. Recyklovaný betón sa už v niektorých krajinách používa ako základná vrstva pod vrstvou asfaltu. Tento raz však inžinieri pridali do zmesi aj zvyšky pneumatík, takže cesta by toho mohla zvládnuť o niečo viac, a hlavne – zbavíme sa nezbaviteľného odpadu.
Pneumatiky s uplynulou životnosťou predstavujú veľký problém. Vo svojej samotnej forme sú odpadom, ktorý sa nedá opätovne použiť. Ich recyklácia je ťažká, pretože sa vyrábajú zo zložitej zmesi materiálov a zvyčajne sa hromadia na skládkach, kde naďalej uvoľňujú do vzduchu viac CO2, ako môžu vylučovať toxíny do pôdy či vody.
Skládky pneumatík sa mnohokrát stanú obeťou požiaru a ten je veru ťažké uhasiť. Preto je veľmi dôležité, aby sme sa ako druh zaoberali otázkou, čo s takýmto odpadom. V súčasnosti je jedným z najúčinnejších spôsobov zbavenia sa pneumatík ich spálenie, pričom sa vyrobí elektrina alebo teplo, čo je prax známa ako regenerácia energie. Recyklované pneumatiky sa potom používajú aj ako gumené podložky pod koľajnice alebo električkové dráhy, aby znížili vibrácie a hluk.
Zdroj: Healthyfoodhouse| topdesat