videní: 1.7K
Ak sa zamýšľame sa nad ľuďmi a výrobkami, ktoré sme prvýkrát videli v priebehu 90 sekúnd, asi 62% až 90% nášho názoru je založených iba na farbe. Preto niektoré spoločnosti používajú farby na svojich obaloch, logách a obchodoch, aby ovplyvnili naše každodenné rozhodnutia. Ale farba môže niekedy hrať na našu psychiku ešte viac. Ako sa ukázalo, farba ružová a modrá nás upokojujú natoľko, aby sa obmedzila agresia a samovraždy.
1. Muži a ženy vidia farby odlišne
2. Oranžová farba nás núti myslieť na hodnotu
Oranžová farba vyniká, a preto sa zvyčajne používa pri dopravných kužeľoch a uniformách vo väzení. Ale táto farba nás tiež núti rozmýšľať o zábave, napríklad odtiene, ktoré používajú Nickelodeon a Fanta. A tiež máme tendenciu spájať túto farbu s hodnotou.
3. Zelená môže zvýšiť našu vizuálnu kreativitu
Nie je neobvyklé počuť ľudí, ktorí hovoria, že na našom pracovisku by sme mali mať rastliny, ale ukázalo sa, že aj zelená stena a zelená kniha môžu mať na nás pozitívny vplyv. Hoci zelená nemusí pomôcť pri verbálnej kreativite (napríklad keď píšeme rozprávky), môže zlepšiť našu vizuálnu kreativitu. Toto je určite dobrá správa pre umelcov, ľudí v reklamnom priemysle a študentov, ktorí pracujú s vizuálmi!
4. Hokejisti, ktorí nosia čiernu farbu, dostanú viac trestov
Družstvá, ktoré pri hokeji nosia čierne dresy, dostávajú stále väčšie tresty ako tímy, ktoré nemajú inú farbu. Niektorí hovoria, že to znamená, že ľudia majú tendenciu cítiť sa silnejší a agresívnejší, keď nosia čiernu farbu. Existujú však vedci, ktorí tvrdia, že by to mohlo byť tak, že rozhodcovia sú viac zaujatí proti čiernej farbe.
5. Farba nás môže oklamať, pokiaľ ide o teplotu a hmotnosť
Červená je často vnímaná ako horúca a modrá ako studená, aj keď v skutočnej teplote nie je žiaden rozdiel. Prekvapivo, keď ide o priamy dotyk, modrý objekt sa považuje za teplejší ako červený objekt. Farby tiež dávajú ilúziu váhe predmetu, kde presne ten istý objekt s rovnakou hmotnosťou môže vyzerať ťažší, ak je namaľovaný na červeno a svetlejší, ak je žltý.
6. Pri práci v bielej kancelárii robíme viac chýb
Zdá sa, že má zmysel, že biela vydáva svieži, nerušivý pocit, a preto majú niektoré kancelárie biele interiéry. Štúdia však zistila, že ľudia v bielych kanceláriách urobili najviac chýb v porovnaní s tými, ktorí pracujú v červenej alebo zelenej kancelárii. V skutočnosti tí, ktorí pracujú v červenej kancelárii, urobili najmenšie chyby, hoci uviedli, že farba ich miestnosti bola viac rušivá ako v bielej kancelárii.
7. Fialovú vidíme ako luxus, pretože bývala drahá
Fialová tkanina bývala smiešne drahá, pretože proces výroby farbiva z malých mäkkýšov bol dlhý a zložitý. Fialovú si vtedy mohli dovoliť iba vládcovia a kňazi. Našťastie, 18-ročný študent chémie náhodne vyrobil fialové farbivo, takže už aj obyčajný človek môže nosiť fialovú farbu.
Bonus: Vedel si?
Farebná slepota postihuje 1 z 12 mužov a 1 z 200 žien. Zatiaľ čo najbežnejším typom farebnej slepoty je obtiažnosť rozoznať rozdiel medzi červenou a zelenou, je tu tiež modro-žltá farebná slepota a úplná farebná slepota.
Zdroj: Brightside | topdesat