videní: 1.2K
Ak si si niekedy užil pozeranie animovaného filmu, pravdepodobne by si sa mal poďakovať týmto dvom vedcom. Pat Hanrahan a Edwin Catmull, známi tiež svojou prácou v Pixare, oficiálne získali cenu Turing Award v hodnote 1 milión dolárov – „Nobelovu cenu“ za počítačovú techniku.
Asociácia ACM každoročne udeľuje cenu Turing Award za trvácny a zásadný technický prínos v oblasti počítačov. Tento rok bola cena udelená dvom ľuďom, ktorí pomohli priniesť niektoré z našich obľúbených filmov na televízne obrazovky a filmové plátna a nanovo definovať počítačovú grafiku.
Spoločnosť ACM vo vyhlásení uviedla, že Hanrahan a Catmull zásadne ovplyvnili oblasť počítačovej grafiky prostredníctvom koncepčných inovácií a príspevkov k softvéru a hardvéru. Ich práca mala revolučný vplyv na filmovú tvorbu, čo viedlo k novému žánru úplne počítačom animovaných celovečerných filmov.
V roku 1980 Catmull, spoluzakladateľ spoločnosti Pixar, najal medzi prvými zamestnancami biofyzika PhDr Hanrahana. Väčšinu času trávili modelovaním povrchov a hľadali spôsoby, ako ich čo najrealistickejšie zobraziť, a to vrátane svetelných, tieňových a fyzických interakcií.
Hanrahan bol zodpovedný hlavne za vytvorenie dnes známeho rozhrania RenderMan Interface – 3D animačnej aplikácie, ktorá umožňuje výrobcom meniť fotografie na vykreslené obrázky. Možno nepoznáš priamo RenderMan, ale bližšie sú ti postavičky z jeho dielne, ako sú tie z Toy Story, Hľadá sa Nemo alebo Áut. Všetky tieto filmy a mnohé ďalšie vďačia za svoje stvorenie práve tejto technológii. Samotný Catmull vynašiel aj ďalšie priekopnícke animačné techniky – Z-buffering, ktorý určuje, ktorá časť objektu je a nie je viditeľná na obrazovke a mapovanie textúry, ktorá dodáva grafike realizmus.
Trvalo dlho, kým sa priemysel zobudil a zistil, čoho je táto technológia schopná, pretože prvé filmy sa začali objavovať až o 20 rokov neskôr. A preto boli obaja ocenení veľmi nadšení, keď dostali Turing Award. Aj napriek tomu, že Hanrahan pracoval v spoločnosti iba niekoľko rokov, boli to práve tie rozhodujúce. Môže sa pochváliť veľmi plodnou akademickou kariérou a podieľal sa na niekoľkých vplyvných projektoch, vrátane interaktívnej spoločnosti na vizualizáciu dát Tableau.
Zdroj: zmescience | topdesat