videní: 3.4K
Väčšina moderných motorov používa turbodúchadlo. Do naftových áut si našlo prepĺňanie cestu už v 90. rokoch. V benzínových motoroch je bežným tak posledných 5 – 10 rokov. Atmosférické agregáty museli jednoducho ustúpiť efektívnejším turbomotorom. Problémom však je, že turbom prepĺňané autá sú chúlostivejšie na zaobchádzanie. Viete, ako sa správať k turbomotorom? Engineering Explained uvádza 5 vecí, ktoré by ste nikdy nemali robiť s turbom. Väčšinu z nich pravdepodobne poznáte.
1. Nezaťažujte motor hneď po štarte
Väčšina ľudí vie, že kým je motor studený, treba s ním jazdiť jemne. Teda nevytáčať ho do vysokých otáčok a nestláčať plyn až na podlahu. Prekvapivo mnoho ľudí však nevie o tom, že väčšina áut má len ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny (v niektorých autách zmizli aj tie). Olej, ktorého teplota nás zaujíma, sa zohrieva však podstatne dlhšie. Studený olej nemá také mazacie vlastnosti a tak chráni menej motor pred nadmerným opotrebovaním. Samozrejme, toto platí pre všetky motory, ale špeciálne pre tie poháňané turbom. Turbodúchadlá pracuje pod zaťaženým v extrémne vysokých otáčkach a vysokých teplotách a práve preto potrebujú dobre mazanie. Inak hrozí zadretie turba. Kým autu naložíte plný plyn mali by ste prejsť aspoň 15 – 20 km. V extrémne chladnom počasí aj viac.
2. Nevypínajte motor ihneď po tvrdej jazde
Prvým dôvodom je dochladenie horúceho turbodúchadla. Pokiaľ vypnete motor, tak zastavíte aj obeh oleja v systéme, ktorý chladí turbo. Následne hrozí jeho poškodenie. Ďalším problémom je, že pokiaľ vypnete horúci motor, olej začne pomaly degradovať. Nedochladené turbo totiž dokáže spáliť olej, ktorý sa nachádza v jeho okolí a tak malá časť náplne degraduje. To znamená horšie mazacie vlastnosti a horšiu ochranu motora.
Pod tvrdou jazdou si nepredstavujte len naháňanie na okruhu alebo jazdu do kopca, ale aj vysoké diaľničné tempo. Jednoducho ak zídete na odpočívadlo alebo benzínku, nechajte motor ešte 15 – 30 sekúnd bežať, aby sa mohlo turbo dochladiť.
3. Nezaťažujte motor v nízkych otáčkach
Čo znamená, že nemáte zaťažovať motor v nízkych otáčkach? Jednoducho nedávajte pedál plynu až na podlahu. K takejto jazde lákajú práve turbomotory, ktorú ťahajú pomaly už od voľnobehu. Pokiaľ dáte v nízkych otáčkach plný plyn, elektronika začne vstrekovať viac paliva, ale prívod vzduchu je nedostatočný. Výsledkom je bohatá zmes s vysokými emisiami, ktorá môže poškodiť katalyzátor. Ďalším problémom môže byť LSPI (low speed pre-ignition), teda predčasné zapálenie zmesi pri nízkych otáčkach. Inak povedané, ide o detonačné horenie, ktoré môže vážne poškodiť motor (piesty, ojnicu a pod.) LSPI sa týka najmä malých turbomotorov.
4. Nepoužívajte nízkooktánové palivo
Tento problém sa Slovenska netýka, dnes už u nás 91 oktánový benzín jednoducho nezoženiete. Jednoducho používajte palivo, ktoré odporúča výrobca. Určite sa však vyhnite nekvalitnému palivu.
5. V zákrute narábajte opatrne s plynom
Niektoré staršie turbomotory mali problém s veľmi zbrklým nástupom turba. Tie moderné dodávajú výkon omnoho lineárnejšie. Pokiaľ vás však nával krútiaceho momentu zasiahol nečakane, mohli ste mať celkom vážny problém, najmä ak išlo o auto s pohonom zadných kolies. Tie stratili trakciu a auto dostalo ľahko pretáčavý šmyk. Napríklad prvé Porsche 911 Turbo dostalo práve pre tento jav prezývku Widowmakerk (ovdovovač). Pri autách s pohonom predných kolies sa môže zase vyskytnúť problém s nedotáčavosťou. Moderných turbomotorov sa však tento problém už veľmi netýka.
Zdroj: topspeed.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk