videní: 3.3K
Nemecko ho odmieta, no Slovensko ho tlačí do popredia. Reč je o novom benzínovom palive s označením E10, ktoré bude síce zelenšie, ale drahšie.
Európska únia sa v posledných rokoch naozaj vyšvihla na piedestál integračných zoskupení, ktoré nám vodičom a nevodičom takpovediac znepríjemňujú život. Rôzne obmedzenia, úpravy a stanovy rozhodujú napríklad aj o tom, čo budú štáty Európskej únie tankovať.
Národná rada Slovenska schválila zákon, podľa ktorého musí benzín distribuovaný na slovenských čerpacích staniciach od 1. januára 2020 obsahovať v jednom litri minimálne deväť percent bioetanolu. To znamená, že klasická Super 95 zo slovenských čerpačiek zmizne.
Má vôbec toto opatrenie reálne dopady? Nechce iba EÚ vytlačiť z našich ciest staršie vozidlá? Nový benzín s označením E10 má totižto vyššie náklady na výrobu, takže bude stáť možno rovnako ako 100 oktánový benzín. Navyše pridá na spotrebe o 5 % viac a uberie na výkone.
Naši štvorkolesoví miláčikovia s dátumom výroby do roku 2005 budú mať problém tento nový benzín zniesť. Zážihové motory vyrobené pred týmto rokom môžu mať totižto pri dlhodobom používaní paliva s vyšším obsahom bioetanolu problémy. A podľa mnohých názorov je toto skrytý cieľ celého opatrenia.
V Nemecku, najľudnatejšom štáte EÚ, sa tohto benzínu motoristi boja. Palivo s 10-percentným podielom bioetanolu poznajú už od roku 2011. Aj keď jeho cena bola výhodnejšia, vodiči si k nemu cestu nenašli. Väčšina z nich začala miesto tejto zelenej alternatívy tankovať 100 oktánový benzín, ktorý je síce drahší, ale motoru prospieva.
Prieskumy spoločnosti BDBe vyhodnotili situáciu jasne – nedôvera a strach. Aj keď v tejto krajine jazdí dnes už 90 % vozidiel s motormi prispôsobenými na benzín E10, obavy z poškodenia motora vyhrávajú nad ekológiou.
Jednou z možností, ako znížiť produckiu skleníkového CO2 v doprave je podľa EÚ nahrádzanie palív ekologickejšími s vyšším podielom biozložky. Bioetanol je totižto vyrobený alkoholovým kvasením rastlín s vysokým obsahom škrobu, napríklad kukurice alebo cukrovej trstiny.
O svojich naftových rapkáčov sa ale báť nemusíte. Nafta obsahuje už dnes 7 % biozložky v podobe repkového oleja a vyšší podiel európska legislatíva ani nepovoľuje. Čo si o tomto celom myslíte vy? Budeme chodiť tankovať do okolitých krajín za lacnejšie? Alebo sa prispôsobíme a v najhoršom prípade budeme tankovať 100 oktán?