videní: 3.4K
Túto otázku si zrejme kládli vo Francúzsku. A odpovedali si záporne. Prvý parník a jeho plavbu úspešne predviedli v roku 1803. Napoleon i Francúzska akadémia vied vynález parníka odmietli.
Čím viac hláv, tým viac rozumu. Avšak aj fundovaní odborníci sa občas pomýlia. Presne táto situácia nastala začiatkom 19.storočia vo Francúzsku. Akadémia vied zasadla, aby rozhodla, či návrh akéhosi Roberta Fultona a jeho loď poháňanú parou, stojí za to.
Lode boli celé tisícročia závislé od vetra. Keď fúkal, bolo všetko v poriadku. Ak nefúkal, lode sa nepohli. Tri dni neprítomnosť vetra odstavila Krištofa Kolumba na svojej objaviteľskej ceste do Ameriky, 21 dní bezvetria zasa zdržalo Megallana krátko potom, ako vyplával na cestu okolo sveta. Lode, ktoré mali mnoho sťažňov a boli sami osebe dielami, bojovali po tisícky rokov s bezvetrím, prúdom, ba naopak aj s prudkým vetrom.
Námorníci a konštruktéri s celou situáciou okolo vetra a lodí sa samozrejme pokúšali niečo urobiť. Na plavbách boli zapojení veslári, montovali sa lopatkovité kolesá poháňané zvieracou či ľudskou silou. Tieto riešenia však mali svoje limity. Prišla na rad para. Využiť paru na mori však nebolo jednoduché. Skúšal to napríklad aj vynálezca prvého atmosférického parného stroja menom Denis Papin, či John Fitch, ktorému zlyhala konštrukcia parníka.
Prišiel čas Roberta Fultona. Svoj model predviedol na Seine.
Francúzska akadémia vied Fultonov návrh zamietla. Možno aj pod Napoleonovym vplyvom. Hoci bol Napoleon otvorený novým možnostiam, akadémii ponúkal len zamietavé stanovisko.
Ani Fulton však nebol len tak hocijaký vynálezca. Tento Američan, sa v Anglicku i Francúzsku podieľal na stavbe vodovodov a kanálov. Svoj prvý parník vyskúšal na Seine v roku 1803. V roku 1807 spustil na vodu v newyorskom prístave nový , vylepšený, kolesový parník Clermont. Na celú túto akciu sa prišlo pozrieť len pár ľudí. Ani tí však vynálezu neverili. No ostali ohromení. Keď videli parník v protivetre zdolávať vlny, nestačili sa diviť. Nasledujúci rok znamenal pre Ameriku zavedenie pravidelnej paroplavby.