videní: 7.0K
Koncom desaťročia bolo nedodržanie bezpečnej vzdialenosti v SR 4. najčastejšou príčnou dopravných nehôd. Aká je teda bezpečná vzdialenosť a ako ju “odmerať”?
V porovnaní so západnými susedmi, kde je výchova a vzdelávanie vodičov na diametrálne inej úrovni je to ohromne veľa. Prečo sa tento problém dostal tak vysoko? Lebo do prijatia novely zákona o premávke na cestných komunikáciách sme až do r2011 nevedeli definovať, čo to bezpečná vzdialenosť vlastne je! Trpíme na to ešte stále a každý deň, pri každej jazde.
Bezpečná vzdialenosť bola ešte nedávno zákonom definovaná veľmi nepresne a nemerateľne:
Vzdialenosť medzi vozidlami
(1) Vodič je povinný za vozidlom idúcim pred ním dodržiavať takú vzdialenosť, aby mohol včas znížiť rýchlosť jazdy, prípadne zastaviť vozidlo, ak vodič vozidla jazdiaceho pred ním zníži rýchlosť jazdy alebo zastaví.
(2) Vodič motorového vozidla je povinný dodržiavať za vozidlom idúcim pred ním takú vzdialenosť, aby sa predchádzajúce vozidlo mohlo pred neho bezpečne zaradiť.
(3) Vodič, ktorý nechce alebo nemôže prejsť pozdĺž električky vpravo, je povinný jazdiť za ňou v takej vzdialenosti, aby umožnil prejazd pozdĺž električky ostatným vodičom.
Nečakaj na ostatných. Nevyhováraj sa, že to nemá zmysel, lebo to aj tak “nikto” nerobí. Začať treba od seba. Jedine tak je možné urobiť zmenu a zvýšiť kvalitu nášho denného šoférovania.
Automaticky sa ňou nik nezapodieval, nik ju vodičom nespomenul a celé generácie vodičov sa ňou nedokážu riadiť. Až po viacerých ťažkých nehodách na “rozostavanej” diaľnici D1 medzi Bratislavou a Trnavou zasiahlo ministerstvo dopravy úpravou a definíciou. Minimálna bezpečná vzdialenosť medzi vozidlami do 3,5 tony je definovaná časom 2 sekundy. Pre vozidlá ťažšie sú to 3 sekundy. Ak ide o motorové vozidlo kategórie M3, N2 alebo N3. Prečo je to definované v čase? Prečo minimálne 2 sekundy? Ako túto vzdialenosť správne odhadnúť?
Vychádza sa zo základného predpokladu, že vodič, ktorý venuje vedeniu vozidla náležitú pozornosť má reakčný čas v priemere 1 sekundu. To je čas za ktorý si uvedomí kritickú situáciu pred sebou, rozhodne sa a začne konať (brzdiť, vyhýbať sa, obchádzať…) Až čas nad 1 sekundu dáva vodičovi priestor konať. Ak teda jazdíte nalepení na vozidle pred vami na vzdialenosť menšiu ako 1 sekunda, ste v permanentom strese a riziku nehody. V tomto prípade totiž platí vzletné: čo neubrzdíš, neukecáš.
Prečo je odporúčaná bezpečná vzdialenosť udávaná v čase nie v dĺžke? Pre jednoduchšiu realizáciu zo strany vodiča a zahrnutie premenlivej bezpečnej vzdialenosti k danej okamžitej rýchlosti. Bolo by nesprávne tvrdiť, že bezpečná vzdialenosť od vozidla pred vami je 50 metrov. Pre jazdu v obci do 60 km/h je zbytočne veľká. Pre jazdu na diaľnici pri 130 km/h už neakceptovateľne malá. Navyše, vodič by mal ľahšie zvládnuť odrátať 2 sekundy, než povedzme 30, 50, alebo 70 metrov.
Žiaľ, slovenská novela povinnosť dodržiavať bezpečnú vzdialenosť ukladá len autám na diaľnici a rýchlostnej komunikácii. Pritom dodržiavanie bezpečnej vzialenosti musí byť súčasťou každej jazdy a každej cesty. Teda aj v obci a mimo obce. Každý vodič by ju mal dodržiavať vo vlastnom záujme. Na západ od nás patrí toto pravidlo k základom vedenia vozidla. Definované ho síce majú inak, odporúčajú dodržiavať medzi vozidlami vzdialenosť rovnú polovici aktuálnej rýchlosti podľa rýchlomera. Ak teda ručička ukazuje 100 km/h, treba mať medzeru cca 50 metrov. Ak ukazuje 160 km/h, má to byť aspoň 80 metrov. Dá sa povedať, že obe odporúčania sú správne. Tie nemecké síce vyžadujú menší odstup, než auto prejde v danej rýchlosti za 2 sekundy. Dnes je však pre vodičov na Slovensku podstatné adpotovať ich do dennej praxe.
Aké výhody prináša dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti?
V prvom rade treba povedať, že bezpečná vzdialenosť prináša výhody všetkým! Bezpečnejšie predbiehanie, plynulejšie zaraďovanie áut z pripájacích jazdných pruhov, nerovnomernosť pohybu premávky sa neprenášala na každé ďalšie auto aktívnou prácou s bezpečnou vzdialenosťou. Tá totiž nie je daná pevne, nie je nutné jazdiť od auta pred vami ako by ste boli spojený tyčou. Práve naopak! Vzdialenosť môžete na malý moment aj zmenšiť, ak vozidlo pred vami pribrzďuje, no nezastaví, alebo nespomalí veľmi. Zmenšením tejto vzdialenosti medzi vami vôbec nešliapnete na brzdový pedál a žiadne ďalšie auto za vami brzdovými svetlami nedostáva falošný signál o zastavovaí. Práve opačne voči plynulosti totiž pôsobia rozsvietené brzdové svetlá v prípade, že autá medzi sebou majú malé vzdialenosti. Práve tu vzniká stres a prehnané reakcie, ktoré v lepšom prípade končia neopodstatnenými zápchami, v horšom ťukancami až nehodami z nedobrzdenia.
Ako správne bezpečnú vzdialenosť odmerať a nastaviť?
Keď auto pred vami minie pevný bod (strom, lampu, tabuľu…) prirodzeným tempom reči narátajte do tri (raz-dva-tri). Ak autom prídete k rovnakému bodu skôr, vzdianenosť treba zväčšiť. Minimálna bezpečná vzdialenosť sa to volá preto, lebo je odporúčaná len v peknom počasí, za sucha a pri dobrej viditeľnosti. Pri zhoršení podmienok a v noci sa odporúča zvýšiť túto medzeru na 3 až 5 sekúnd, podľa poveternostných podmienok.
Zdroj: topspeed.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk