videní: 7.9K
Zákerný dym z výfuku. Pre motoristov žiadna potešujúca správa. Teda okrem tých málo „magorov“, ktorí sa riadia heslom „no smoke, no fun“. Robíte spoločnosti a dýchacím cestám radosť. 🙂
Dym z výfuku však nemusí vždy znamenať problém a chybu motora. Ako to je s jednotlivými „typmi“ dymu z výfuku napovie jeho farba. V určitých prípadoch nejde o nič vážne, zároveň však môžete riskovať kompletný kolaps motora.
Biely dym (vodná para)
Hneď na začiatku spomeniem ten, ktorý môže byť nevinným, ale zároveň aj deštrukčným dymom. V tomto prípade ide skôr o vodnú paru. Určite poznáte situáciu, kedy po studenom štarte váš výfuk začne chrliť biele oblaky pary. Ide o paru, ktorá sa tvorí zo skondenzovanej vody vo výfuku. Môžeme tvrdiť, že nejde o nič vážne. A je to pravda, pri krátkych trasách tvorbu vody vo výfukovom potrubí neovplyvníme a teda netreba to vôbec riešiť. Pri jazdení dlhých trás sa jav nevyskytuje. Vedzte však, že nadmerná vlhkosť a stály „pobyt“ vody vo výfuku znižuje jeho životnosť a spôsobuje vnútornú koróziu.
Oveľa vážnejšia situácia nastáva, ak dymíte na bielo aj po zahriatí na prevádzkovú teplotu a po dlhšej jazde. Tu sa na rad dostáva podozrenie na spaľovanie vody vo valci. Ako k tomu dochádza? Príčinou môže byť prasknuté tesnenie pod hlavou a prenikanie chladiacej zmesi do spaľovacieho priestoru valca. Svoje o tom vedia aj majitelia nových Focusov RS, ktoré majú chybné tesnenia hlavy valcov a problémy začínajú už v zábehu motora. Pri bielom dyme z výfuku výnimkou nie sú ani prasknuté bloky motora v mieste medzi valcami alebo prasknutá hlava valcov. Preto je biely „dym“ zavádzajúci. Pri krátkych trasách a zahrievaní studeného motora po štarte je to však úplne prirodzený jav. Ak sa z výfuku doslova hulí a z auta je parný stroj, máte problém…. Pozrite si video.
Čierny dym
Čierny dym z výfuku signalizuje vo všeobecnosti bohatú zmes. Asi najbanálnejšou príčinou môže byť zanesený vzduchový filter, cez ktorý do motora neprúdi dostatočné množstvo vzduchu. Horšou príčinou je problém s riadením zloženia zmesi. Mohla sa porúčať lambda sonda, ktorá je aj neviditeľným žrútom paliva. Taktiež môžu zlyhať snímače, ktoré dávajú riadiacej jednotke nesprávne dáta, napr. váha vzduchu. Chybné môžu byť aj pretekajúce vstrekovače paliva, ktoré „čúrajú“ aj vtedy, ak nemajú alebo nedokážu dostatočne jemne rozprášiť palivo. Pri common-rail dieseloch vie byť na vine aj vysokotlakové čerpadlo. Treba však spomenúť, že pri starších naftiakoch bez filtra pevných častíc je tvorba čierneho dymu a sadzí do určitej miery prirodzená.
Modrý dym
Dym s modrým alebo šedomodrým zafarbením signalizuje prítomnosť nadmerného spaľovania oleja vo valci. Motorový olej motor spaľuje spolu so zmesou paliva a výsledkom je práve modrasté zafarbenie výfukových plynov. Niekedy je viditeľné iba po studenom štarte motora alebo pri „náklade“, v horších prípadoch takmer stále. Príčinou sú opotrebované mechanické časti motora, ako napr. steny valcov, piesty, piestne krúžky a guferá ventilov.
Zdroj: topspeed.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk