videní: 3.9K
Zamýšľal si sa niekedy, ako sa prepravuje monopost Formuly 1 po svete? Je to skutočne náročné. Preteky sa organizujú na piatich kontinentoch a preprava si vyžaduje naozaj prepracovanú logistiku nielen pilotov a mechanikov, ale aj samotného monopostu a všetkých potrebných súčiastok. Logistika F1 je naozaj zaujímavou témou, o ktorej mnoho ľudí nemá ani potuchy. 🙂
Fanúšikovia seriálu F1 sú nadšení z práce mechanikov po príjazde monopostu do boxov. Všetci sú na svojich miestach a vedia, čo majú robiť. Pri každej jednej zastávke v boxoch ide o sekundy, ktoré v konečnom dôsledku rozhodujú o poradí pretekárov v cieli. Príprava na preteky sa však nerealizuje len v „stajniach“ jednotlivých tímov. V hre je obrovský personálny aparát, lietadlá, lode či kamióny.
Začiatok 70. sezóny majstrovstiev sveta
Pred nami je v poradí sedemdesiata sezóna majstrovstiev sveta Formuly 1. Ale predtým sa ešte poďme spoločne pozrieť na to, aká geniálna práca stojí v pozadí pretekov.
V dnešných dňoch už členovia tímov pripravujú všetko potrebné na otváracie preteky, ktoré sa uskutočnia v polovici marca v Melbourne. V Austrálii na členov tímu čakajú prísne opatrenia. Napríklad nemôžu obsluhovať vysokozdvižný vozík, pokiaľ nemajú na mieste zložené skúšky. Problémy robia taktiež ochranári prírody.
V Číne zasa nachádzame prísne pravidlá v oblasti nebezpečného tovaru a lítiových batérií. Všetko musí byť naplánované vopred, ešte predtým, ako samotné tímy pristanú na miestnom letisku.
Pre európske závody si tímy zvyknú brať mobilné domy. V USA, Kanade, Číne či Japonsku si prenajímajú objekty priamo na mieste. Tímy cestujú spolu s vybavením kancelárií, kuchýň aj garáží. Toto vybavenie sa nazýva set a každý tím má viac takýchto setov. Zo všetkých prepráv je tá po mori najpomalšia.
Hlava logistiky
Na čele logistiky F1 stojí Steve Nielsen. Je človekom na svojom mieste. Napríklad minulý rok v Abú Dhabí tím McLaren takmer nestihol piatkový tréning, pretože úradníci blokovali celé vybavenie stajne v colnom sklade. Vďaka Nielsenovi sa celú situáciu podarilo zachrániť. Nielsen má k dispozícii 7 nákladných Boeingov 747. Každé z týchto lietadiel je schopné dopraviť na miesto až 130 ton nákladu. Behom troch dní – vďaka prepracovanému systému – sa presunie až 750 ton nákladu na vzdialenosť 8.000 kilometrov. Konkrétne v tomto prípade ide o trasu Soči (Rusko) – Honšú (Japonsko). Počas jedného roku seriálu F1 preletí 7 Boeingov trasu 132.000 kilometrov. Oficiálnym dopravcom Formuly 1 je spoločnosť DHL.
Balíme!
Predtým, ako sa zbalia monoposty F1, prejdú kontrolou, či sa počas pretekov nejakým spôsobom nepoškodili. Následne sa umyjú a očistia, naložia do špeciálnych kontajnerov. Kontajnery sú zostrojené tak, aby monopost do kontajneru presne zapasoval. Využije sa aj to posledné miesto. Už zhruba 5 hodín po skončení preteku je tím zbalený a kontajnery sú naložené na nákladiakoch.
Zdroj: Formula1.com | topdesat
Zdroj titulnej foto: Lukas Raich, CC BY-SA 4.0, Link