Zaujímavosti

Používate bezpečnostné pásy? Nemusí ich mať každý!

Používate bezpečnostné pásy? Nemusí ich mať každý!

videní: 4.8K

V aute sú bezpečnostné pásy najjednoduchším a najefektívnejším mechanizmom, ktorým možno zabrániť zraneniam pri a po zrážke. Nevyžadujú žiadnu špeciálnu technológiu a nachádzajú sa vo všetkých vozidlách. Ich úlohou je zvýšenie bezpečnosti pasažierov a prípadne následné zníženie následkov pri nehode. Je potrebné podotknúť, že používanie bezpečnostných pásov je stanovené aj v zákone:

„Osoba sediaca na sedadle povinne vybavenom bezpečnostným pásom alebo iným zadržiavacím zariadením je povinná toto zariadenie použiť; to neplatí pre osoby vymedzené zákonom.“  

Bezpečnostné pásy môžeme rozdeliť podľa počtu bodov, ktorými je osoba pripútaná k sedadlu. Poznáme pásy, ktoré pripútajú telo v dvoch bodoch, ale aj také, ktoré pripútajú telo v siedmych bodoch.

Dvojbodové bezpečnostné pásy obopínajú ponad stehná, respektíve cez bok. Tieto bezpečnostné pásy sú využívane zvyčajne v lietadlách. V autách montovali ešte v 90-tych rokoch pre stredného pasažiera sediaceho na zadných sedadlách. Neskôr ho nahradili dnes už klasickým trojbodovým pásom.

Trojbodový bezpečnostný pás vyvinula spoločnosťou Volvo v 50-tych rokoch a bol to vlastne konštrukčne jednoduchší päťbodový pás, ktorý bol vyvinutý ešte v prvých rokoch dvadsiateho storočia. Tento pás je dnes najčastejší. Je pevne ukotvený v dvoch miestach po boku osoby a má jedno odopínateľné miesto – pracka pásu zapadá do zámku). Páss smeruje ponad stehná, v odopínateľnom bode sa lomí a smeruje cez trup a rameno, kde je opäť pevne upevnený. Pozostáva z navíjača spojeného s napínačom, pracky, bezpečnostného popruhu, zámku.

Päťbodový pás sa nevyskytuje v bežných cestovných autách. Je primárne určený pre jazdcov v súťažných automobiloch. Bezpečnostný pás pozostáva z dvoch popruhov, má štyri pevné body a jeden odopínateľný, ktorý sa nachádza v strede. Nemá žiaden napínač ani navíjač, drží po celý čas telo pevne pritiahnuté k sedadlu.

Kto nemusí používať bezpečnostné pásy? 

  • Zákon myslí aj na výnimky. Medzi prvú hlavnú výnimku patria v skratke príslušníci ozbrojených a záchranárskych zborov, ak si to vyžaduje plnenie úloh.
  • Druhou výnimkou je inštruktor autoškoly, ktorý vykonáva výcvik, alebo skúšku odbornej spôsobilosti. Paradoxne vtedy by som si skôr zvolil 5-bodový bezpečnostný pás. 🙂
  • Sú to tiež osoby, ktoré sú nižšie ako 150 centimetrov, ktoré ale musia použiť zadržiavacie zariadenia podľa osobitného predpisu (detská autosedačka, podsedák atď) – ak má vozidlo na danom mieste airbag, výnimka neplatí.
  • Pás nemusí mať ani  taxikár, ale iba vtedy, ak vykonáva prepravu osôb. Navyše je limitovaný iba teritóriom mesta (ak nemá airbag). Ak má vozidlo na danom mieste airbag, výnimka neplatí.
  • Vodič si tiež môže vybaviť od lekára potvrdenie, že jeho zdravotný stav neumožňuje používať bezpečnostný pás. Toto osvedčenie však musí pri kontrole predložiť.

Záver

Malo by byť používanie pásu dobrovoľné, alebo striktne určené zákonom? Len podotknem, že bez použitia pásu stráca svoj zmysel aj airbag. Dôvod mojej otázky je jasný. Po našich cestách jazdí stále dosť vodičov, ktorí pásy nepoužívajú.

Zdroj: topspeed.sk | topdesat

Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom topspeed.sk

b
Komentáre
Hore