videní: 6.4K
Kto by si naň nepamätal. Legendárny Trabant, Trabi, miláčik starých otcov. Aj on motorizoval obyvateľov totalitného režimu. No vedel si, ako prebiehala výroba Trabantu?
Začali ho vyrábať presne 7. 11. 1957 vo východonemeckom Zwickau. Najprv s dvojtaktným motorom 500 cm3, neskôr 600 cm3 a nakoniec dostal štvortakt 1,1 l z Pola. Zaujímavým riešením bola karoséria z Duroplastu, keďže plechu bolo nedostatok. Trabant tak logicky nehrdzavel (nemýliť si s hrdzou na podvozku). Mladšej generácii je možno “Trabi” na výsmech, ja si jeho odkaz chcem uctiť práve týmto článkom. Predsa, motorizoval aj našu krajinu, bol totiž oveľa lacnejší ako napr. Škoda 105. Svojim príbehom patrí právom medzi legendárne autá. Pozrite sa, ako “masovka” prichádzala na svet. Výroba Trabantu prináša mnoho prekvapení.
Výroba Trabantu pôsobí úsmevne a prekvapivo zároveň
Ak porovnáme súčasnú produkciu áut napr. s dokumentom českej televízie, vidíme neuveriteľný pokrok. Vo fabrike Zwickau, kde výroba Trabantu prebiehala, na nejakú bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci až tak nedbali. Kontrastné je to najmä v porovnaní s výrobou dnešných áut. Na strane druhej, zaujala ma čiastočne automatizovaná linka a tiež zvárací robot. Krásnym momentom je manuálna zručnosť pracovníkov z minutáže 25:15. Chlapi v perfektnej synchronizácia orezávajú a “vyrábajú” perfektné zadné bakelitové veko na píle. A ide im to od ruky. Len si na ne museli dávať veľký pozor.
Trabant z Zwickau je legendou obyčajného ľudu
Podobných momentov je vo videu viacej a stoja za to. Kompletnej vizitke legendárneho bakeliťáku sa budem venovať v ďalšom článku. Históriu ma mimoriadne bohatú a o niektorých perličkách ste určite nevedeli. Výroba Trabantu je predkrmom.
Trabantu sme sa venovali v jednom z dielov seriálu Omyly automobilizmu:
Zdroj: driveit.sk | topdesat
Článok vznikol v spolupráci s motoristickým portálom driveit.sk