videní: 10.2K
Zváranie koľajníc predviedli technici v istom nemeckom múzeu. Koľajnice boli spojené prostredníctvom pyrotechnickej zmesi zvanej termit,ktorá pozostáva z oxidu železitého a hliníka. Jej exotermická reakcia produkuje teploty viac ako 2000 ° C.
Po potulkách vo vodách internetových videí môžeš naraziť na akékoľvek veci. Pravda, zrejme drvivou väčšinou budú nezmysly, ktoré ti do života nič nedajú, no občas sa podarí natrafiť na niečo, čo v nás vzbudí záujem o ďalšie poznanie. Nasledujúce videá, ktoré sme v redakcii náhodne objavili pri prezeraní YouTube, sú toho dôkazom. Vedel si, napríklad, ako sa zvárajú koľajnice?
Na koľajnice sú kladené extrémne nároky. Musia vydržať nápor vlakovej súpravy vážiacej niekoľko desiatok, v prípade nákladných vlakov aj stoviek ton, a to hneď niekoľkokrát za deň. Navyše musia rovnako dobre fungovať pri spaľujúcich horúčavách, ako aj počas mrazivých dní, kedy je teplota hlboko pod nulou. Práve z týchto dôvodov sa v minulosti medzi jednotlivými koľajnicami nechávali takzvane dilatačné škáry, no dnes sa koľajnice zvárajú a tepelná rozťažnosť je vyriešená predpätím koľajníc. Ako sa teda takéto koľajnice, ktoré vážia približne 50 kilogramov na meter, zvárajú?
Na zváranie koľajníc sa používa pyrotechnická zmes nazývaná termit, ktorá sa skladá z oxidu železitého a práškového hliníka. Pri horení termitu nevznikajú plynné splodiny a reakcia je silne exotermická, čo znamená, že vzniká vysoká teplota, približne 2 až 3-tisíc stupňov Celzia. Termit dokonca horí bez prístupu ku kyslíku, či pod vodou. Termit technici nasypú do špeciálnej nádoby a zapália. Po zhorení termitu sa rozvatené železo prepustí do formy upevnenej na koncoch koľajníc. Vďaka vysokej teplote sa medzi oboma koľajnicami vytvorí kvalitný zvar. Ten sa potom obrúsi, aby bol prechod medzi koľajnicami čo najhladší.
Aby toho nebolo málo, tu sú ďalšie ukážky: