videní: 13.7K
Pracovníci v múzeu lodnej dopravy v Kieli opravili dieselový motor ponorky XXIII, ktorá bola vyrobená v rokoch 1943 – 1945. Ak ťa zaujíma technika a všetko okolo nej, nasledujúce video, ktoré sa objavilo na YouTube, je ako stvorené pre teba! 🙂
Typ XXIII je rad malých ponoriek Kriegsmarine. Spolu s väčšími bratmi typu XXI boli prvými ponorkami na svete, ktoré nevyužili potápanie pod hladinou len na krytie pred útokom, ale pod vodou sa pohybovali väčšinu času. Okrem toho bol typ XXIII upravený pre prepravu po železnici. Celkovo bolo vyrobených 61 ponoriek tohto typu. Šesť ponoriek sa stihlo zúčastniť bojov v roku 1945 a potopili dokopy tri nepriateľské lode. Väčšina ponoriek typu XXIII bola po skončení druhej svetovej vojny zničená, prežili len tri ponorky. Na rozdiel od súčasných jadrových ponoriek sa “pod kapotou” historického kúska nachádzal dieselový motor.
Šesťvalcový dieselový motor spoločnosti MWM s objemom 108 litrov (18 litrov na valec) produkoval pri 850 ot/min výkon 576 koní. Pôvodne bol motor navrhnutý ako dieselový generátor pre bojové lode Bismarck a Tirpitz, no využitie našiel aj v ponorkách. Hlboko pod vodou sa typ XIII pohyboval pomocou veslového elektrického motora s výkonom 572 koní. Pre režim stealth mala ponorka k dispozícii aj malý elektrický motor. Posádka ponorky sa skladala zo 14 ľudí.
Pracovníci v múzeu lodnej dopravy v nemeckom meste Kiel tento historický kúsok zrenovovali a pred publikom naštartovali. Samozrejme, štart takéhoto motora nie je prechádzka ružovou záhradou. Ak si si myslel, že stačí stlačiť tlačidlo, si na obrovskom omyle. Celý proces štartovania motora v jednotlivých minútach videa:
0:08 – Technik začne s prvotným premazaním motora.
0:32 – Po tom, čo tlak oleja dosiahne úroveň 2 barov, technik manuálne pretočí motor.
1:44 – Motor je znova pretočený pomocou stlačeného vzduchu, no tentokrát s otvorenými ventilmi, aby bol z valcov vyfuknutý olej alebo voda, ak sa v ňom nachádzajú. Technici stále premazávajú motor.
1:57 – Technik zatvorí ventily.
2:14 – Zapnutie vodnej pumpy pomocou ovládacej skrinky na pozadí videa.
2:16 – Otvorenie palivového ventilu.
2:18 – Nastavenie palivového čerpadla vedúcim technikom.
2:21 – Zahrievanie.
2:30 – Žhaviče sú pripravené.
2:34 – Štart motora pomocou stlačeného vzduchu.
2:55 – Technik skontroluje chod motora krátkym otvorením ventilov.
3:13 – Posledný bod: mierne zvýšenie otáčok motora.