videní: 15.0K
Aktuálne najrýchlejšie akcelerujúcim sériovo vyrábaným vozidlom je Dodge Challenger SRT Demon. To však na jednej strane potvrdzuje vtipy o amerických autách, podľa ktorých dokážu jazdiť skvelo, kým nepríde prvá zákruta. Musíš ale uznať sám, že automobil s 851 koňmi, 1.045 Nm, zrýchlením z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za 2,3 sekundy a to všetko s cenovkou približne 80 tisíc eur, si jednoducho zaslúži našu pozornosť, aj keby bolo vtipy o zatáčaní amerických áut založené na pravde (hoci pravdepodobne sú 🙂 ).
1 bar
1 bar plniaceho tlaku dokáže ponúknuť kompresor Demona. Ten má objem 2,7 litra oproti Hellcatu, ktorý má 2,38 litra.
1,8 G
Demon dokáže pri rozjazde (!) generovať preťaženie v priamke na úrovni 1,8 G. O takom čísle môžu snívať všetky športové autá, ktoré často nedosahujú ani bočné preťaženie 1,8 G pri rýchlom prejazde zákruty. Pre porovnanie, kozmonauti pri štarte raketoplánu zažívajú preťaženie na úrovni približne 3G.
5,15 litra
5,15 litra je spotreba paliva Demona. Nie však na 100 kilometrov, ale za jedinú minútu pri plnej akcelerácii. Vstrekovanie dokáže vyvinúť maximálny tlak až 7 barov.
10°C
Demon využíva systém klimatizácie na ochladenie nasávaného vzduchu až o 10 stupňov Celzia, vďaka čomu má údajne o 15 koní viac.
11 ton
Extrémny plniaci tlak kompresora dokáže do spaľovacích komor nahnať toľko vzduchu, že v každom valci je v momente maximálneho výkonu tlak zodpovedjúci hmotnosti 11 ton!
258 kW
Nejde o výkon motora, pretože v tom prípade by toto auto pravdepodobne nebolo také zaujímavé. Ide o množstvo tepla, ktoré vypúšťa motor do atmosféry pri maximálnom výkone. 258 kilowattov tepla dokáže priviesť k varu 1 liter vody za 1,2 sekundy. Slušný výkon, nie?
400 ms < 200 ms
Nie, nepomýlili sme sa v znamienku nerovnosti. V prípade Demona je skutočne 400 milisekúnd menej ako 200. Ide o čas preradenia automatickej prevodovky v jazdnom režime Drag. Prevodovka však dokáže v jazdnom režime Track preradiť o 200 milisekúnd, no pri takejto rýchlosti je nutné výrazné obmedzenie krútiaceho momentu. To znamená, že hoci prevodovka v režime Drag preradí o niečo neskôr, vo výsledku je auto rýchlejšie.
1.134 kg
Ani v tomto prípade nejde o tak zjavný údaj, akým je hmotnosť auta.1.134 kilogramov je hmotnosť, ktorá sa pri štarte pri plnej akcelerácii presunie z predných kolies na zadné. Tento jav je sprevádzaný odľahčením prednej časti auta, kedy sa predné kolesá môžu dostať mierne nad asfalt.
4.900 litrov
Samotné palivo bez vzduchu neznamená nič. Preto je potrebné túto beštiu okrem hektolitrov “životne dôležitej” tekutiny dostať do spaľovacích komôr valcov aj obrovské množstvo vzduchu. Demon teda počas jedného 1/4 míľového šprintu (ktorý trvá 9,65 sekundy s koncovou rýchlosťou 225 km/h) skonzumuje takmer 5 tisíc litrov vzduchu.
15.136 Nm
15.136 Nm je hodnota, ktorá môže za obrovské preťaženie v priamke na úrovni 1,8 G. Nejde síce o krútiaci moment motora, ale o krútiaci moment na zadných kolesách na prvom prevodovom stupni. To však neuberá na megalomanstve hodnoty. Práve z toho dôvodu má Demon obuté špeciálne pneumatiky s trikrát vyšším koeficientom trenia než pneumatiky nižšej verzie Hellcat.
Fotogaléria Dodge Challenger SRT Demon
Zdroj: autoforum / topdesat
Zdroj fotografií: autoblog