Vedci objavili „hormón maškrtenia“ v ľudskej pečeni

Zistilo sa, že chuťový hormón FGF21, môžeme ho nazvať „hormón maškrtenia“, ktorý je vytváraný bunkami pečene, je spojený s neprekonateľnou túžbou po sladkých potravinách. Nositelia jeho zmutovaných podôb sa takmer garantovane stávajú maškrtníkmi, ako zistili vedci, ktorí publikovali článok v časopise Cell Metabolism.

Hormón FGF21 biológovia poznajú už dávno. Predtým sa vedci domnievali, že sa produkuje v pečeni počas procesu trávenia, čím pomáha telu plynule meniť hladinu inzulínu a pripravuje tak organizmus k prílivu glukózy a ďalších látok. Pred dvoma rokmi Matthew Gillum so svojimi kolegami a ďalšia vedecká skupina nezávisle od seba zistili, že odpojenie génu spojeného s vytváraním FGF21 viedlo k veľmi zaujímavým výsledkom v organizme myší a opíc.

Zvieratá sa podľa Gilluma pretvárali do naozajstných „sladkožrútov“, ktorí jedli sladké potraviny prakticky bez prestávok, dokonca aj keď boli nasýtení. Zavedenie hormónu do tela myší viedlo k opačným výsledkom – o sladké sa prestali úplne zaujímať.

Vo svojej novej práci sa biológovia rozhodli vyskúšať, či FGF21 hrá rovnakú úlohu aj v ľudskom organizme. Pre tieto účely vedci skúmali stravovanie 6,5 tisíca dobrovoľníkov, ktorí prijali účasť v projekte Inter99, a odoberali im vzorky DNA.

Ako sa ukázalo, FGF21 skutočne ovplyvňuje chuť na sladké i medzi ľuďmi. Vedcom sa podarilo vyčleniť jeden variant tohto génu – rs838133 – ktorý v prípade, že sa v ľudskom organizme vyskytuje v dvoch kópiách, znateľne zvyšuje pravdepodobnosť toho, že je človek maškrtníkom.

Svoje závery vedci overili počas neobvyklého experimentu. Vyzvali niekoľko „obyčajných“ ľudí a niekoľko maškrtníkov prejsť testom na silu vôle. Museli zjesť niekoľko lyžíc cukru a potom po dobu 12 hodín hladovať. Počas tejto „hladovky“ vedci pravidelne odoberali dobrovoľníkom vzorky krvi a slín a sledovali zmeny hladiny FGF21.

Ako uvádzajú vedci, reakciu na požitie cukru mali obe skupiny rovnakú – úroveň FGF21 v krvi prudko vzrástla v reakcii na prílev kalórií. Avšak koncentrácia FGF21v krvi ľudí, ktorí nemajú radi sladké, bola na konci experimentu oveľa vyššia, než u maškrtníkov. Tieto rozdiely môžu vysvetliť, prečo maškrtníci konzumujú viac cukru, aj keď už sú nasýtení.

Je zaujímavé, že existencia tejto mutácie v FGF21 je spojená s ďalšími dvoma zlozvyky – s láskou k alkoholu a tabaku. Vedci sa domnievajú, že to možno vysvetliť tým, že FGF21 a s ním spojené hormóny priamo pôsobí na centrum potešenia v ľudskom mozgu a mení jeho fungovanie.

Zdroj: Sputnik / topdesat