Zaujímavosti

Ruský Tupolev Tu-160: Najťažší nadzvukový bombardér v histórii

Tupolev_Tu-160_Naumenko-1

videní: 12.8K

Príbeh tohto lietadla sa začal písať v roku 1972, keď TU-160 vyhral súťaž o zostrojenie prvého sovietskeho nadzvukového bombardéra. Dostal prezývku „The White Swan“, čiže Biela labuť. Táto prezývka vznikla kvôli jeho bielej farbe a aerodynamickému tvaru. Konštrukcia Tupoleva súťažila s konštrukciou M-18 a Suchoj T-4, z ktorých druhý bol vyrobený v rovnakom roku. Avšak, nepodarilo sa mu naplniť úlohu strategického bombardéra.

Sovietska vláda tak dala zelenú pre Tu-160. Bol zostrojený a testovaný v priebehu nasledujúceho desaťročia. Stal sa tak jedným z najznámejších lietadiel ruského letectva a je stále v prevádzke.

Prototyp Tu-160 bol dokončený v roku 1981 a do výroby išiel o tri roky neskôr. Dizajn bol jednoducho nadčasový. Charakteristickým boli nižšie položené krídla s meniteľnou geometriou. Tento koncept umožňoval nastavenie v troch polohách:

  • 20° pre vzlety a pristátia
  • 35° pre vysoko-rýchlostné prelety
  • 65° pre let maximálnou rýchlosťou

 

 

Táto meniteľná geometria bola naozajstná inžinierska snaha hodná vojenskej superveľmoci.

Lietadlo bolo vyhlásené za najväčší a najsilnejší nadzvukový bombardér, aký bol kedy vyrobený. Tu-160 dosahuje rýchlosť Mach 2,05 (2220 km/h). Bombardér poháňajú štyri motory Kuznetsov NK-32. Tie sú označované za najsilnejšie motory, ktoré boli kedy namontované do lietadiel.

Ako sme už spomínali, geometria krídiel sa nastavuje v rozmedzí od 20° do 65°. Minimálne rozpätie krídiel je 35,6 m a maximálne je 55,7 m. Bombardér je vysoký 13,1 m a dlhý 54,1 m. Váži 110 t (prázdna hmotnosť), vzletová hmotnosť sa pohybuje na úrovni 275 t a maximálny náklad, ktorý Tu-160 unesie je 40 t.

 

Энгельс Ту-160 02 фото 3.jpg
By Зимин Василий – Own work, Public Domain, Link

 

 

Posádka Tu-160 pozostáva zo štyroch ľudí. Pilot, kopilot, dôstojník zbraňových systémov a operátor obranných systémov. V lietadle je obrovská hlučnosť, práve kvôli tomu môže posádka medzi sebou komunikovať iba pomocou interkomu.

Vo svojich útrobách schováva zničujúci arzenál zbraní. Tie vážia niečo cez 40 000 kg. Bombardér obsahuje aj interné rotačné závesníky. Na tých môže byť upevnených celkovo 12 rakiet – strela Ch-55SM s konvenčnou alebo jadrovou hlavicou.

Bombardér si pred získaním bojového využitia prešiel mnohými ťažkosťami. Bol nasadený ešte len nedávno, počas ruskej intervencie v Sýrii v roku 2015.

 

Tupolev Tu-160 cockpit Beltyukov-1.jpg
Autor: Alex Beltyukov – http://www.airliners.net/photo/Ukraine—Air/Tupolev-Tu-160/1751714/L/, CC BY-SA 3.0, Odkaz

 

19 z 35 Tu-160S sa nachádza na ukrajinskom vojenskom letisku Pryluky. Sovietsky zväz sa koncom 80. rokoch minulého storočia rozpadol. Vznikla tak Ukrajina, ktorá si nárokovala práva na všetky zbrane Červenej armády, ktoré sa nachádzajú na jej území. Biele Labute sa tak stali súčasťou ukrajinského arzenálu.

Ruská armáda chcela svojej bombardéry späť, ale Ukrajinci videli príležitosť na vyjednávanie. Nasledovalo niekoľko neúspešných pokusov medzi vládou Ukrajiny a Ruskej federácie. Dohoda bola uzatvorená až v roku 1999. Ukrajina tak vrátila 8 bombardérov Tu-160S do Ruska. Rusko im na výmenu odpustilo časť plynového dlhu.

Od tej doby sa flotila Bielych labutí neustále rozrastá. V dnešnej dobe by ich mali Rusi vlastniť 16. Bombardéry Tu-160S sú neustále modernizované a inovované. Montujú sa do nich tie najnovšie technológie aby nezaostávali za tými najmodernejšími strojmi. Medzi niektoré nove funkcie patrí aj pokročilé bojové systémy. Tie sú účinné najmä proti lietadlovým riadeným strelám. Samozrejmosťou sú aj nové zariadenia, ktoré zabezpečujú neviditeľnosť lietadla – neviditeľné na radare.

 

Tupolev Tu-160 cockpit Beltyukov-2.jpg
Autor: Alex Beltyukov – http://www.airliners.net/photo/Ukraine—Air/Tupolev-Tu-160/1822697/L/, CC BY-SA 3.0, Odkaz

 

Tupolev Tu-160 (num 10 'Nikolai Kuznetsov'). Forward chassis.jpg
Autor: DoomychVlastné dielo, Voľné dielo, Odkaz

 

 

Tupolev Tu-160 "Vitaliy Kopylov".jpg
Autor: Dmitry Pichugin – http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Tupolev-Tu-160/1623760/L/&sid=fd029f5c619015cbab73045425b310c6, GFDL 1.2, Odkaz

 

Tupolev Tu-160 RF-94109.jpg
By Alex Beltyukov – http://russianplanes.net/id166426 width=”1260″, CC BY-SA 3.0, Link

 

Tupolev Tu-160 Naumenko-1.jpg
By Kirill Naumenko – http://www.airliners.net/photo/Russia—Air/Tupolev-Tu-160S/1892156/L/, CC BY-SA 3.0, Link

 

 

Zdroj: warhistoryonline, wikipedia
Titulná foto: wikipedia

b
Komentáre
Hore

Súbory cookie pomáhajú zlepšovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. viac info...

Súbory cookies sú malé textové súbory, ktoré sa umiestnia vo vašom počítači alebo zariadení pri návšteve našej webovej stránky. Tým, že používame súbory cookies nedochádza k porušovaniu zákona č. 122/2013 Z.z. o ochrane osobných údajov, nakoľko ich používaním nezhromažďujeme osobné údaje a ani ich neposkytujeme sprostredkovateľom resp. tretím stranám. Každý užívateľ prezeraním tejto našej webovej stránky súhlasí s ich používaním a ukladaním do svojho prehliadača. O tejto skutočnosti ste upozornený pri návšteve našej webovej stránky a svoj súhlas prejavujete ďalším prezeraním našej webovej stránky. Ak užívateľ nesúhlasí s používaním súborov cookies, našu webovú stránku nenavštevuje alebo súbory cookies aktívne vymažte alebo zablokujte. Ak dôjde k odmietnutiu používania cookies, našu stránku budete môcť naďalej navštíviť, avšak niektoré funkcie nemusia fungovať správne.

Súbory cookies sa ukladajú do počítača užívateľa, aby mu umožnili prístup k rôznym funkciám. Súbory cookies používame na zvýšenie efektivity Vašich návštev na našej webovej stránke. Súbory cookies používame na účely zapamätania predvolieb prehľadávania a to napríklad veľkosti textu, uprednostňovaného jazyka, predvolieb farieb atď. čo nám umožňuje jednoduchšie prechádzanie našou stránkou, a zhromažďovanie analytických informácií a to napríklad počtu návštevníkov na našej webovej stránke. Cookies nám umožňujú lepšie zhromažďovať informácie o používaní našej webovej stránky. V ich údajoch však v žiadnom prípade nezhromažďujeme vaše osobné údaje a informácie. Ukladá sa len jedinečný identifikátor relácie, ktorý nám umožňuje opätovne načítať profil a predvoľby užívateľa pri vašej ďalšej návšteve webovej stránky.

Na prevádzku našich webových stránok používame rôzne typy súborov cookie:
(a) súbory cookie relácie, ktoré sú dočasne uložené v počítači alebo zariadení počas relácie prehľadávania a po jej ukončení sa odstráni a
(b) trvalé súbory cookie, ktoré sa uchovávajú v počítači dlhší čas. Tieto trvalé súbory cookie môže užívateľ vymazať.

Reklama – Pomocou týchto súborov cookie môžeme dynamicky zobrazovať reklamy tretích strán na našich webových stránkach. Naše webové stránky tiež môžu obsahovať prvky, ktoré nastavujú súbory cookie za subjekty tretej strany, napr. tlačidlo „Like“ služby Facebook alebo tlačidlo „Tweet“ služby Twitter, či Google Plus a pod.

Ponuka prevažnej časti prehľadávačov obsahuje možnosti konfigurácie nastavení t.j. prehľadávač zvyčajne obsahuje možnosti ako napr. povolenie súborov cookie, prezeranie súborov cookie, zakázanie všetkých alebo vybratých súborov cookie atď. Ďalšie informácie o správe súborov cookies môžete nájsť na týchto adresách…

Zatvoriť