Zaujímavosti

Je Štart-Stop systém skutočne taký efektívny alebo ide len o laboratórne znižovanie emisií?


videní: 7.6K

Štart-Stop systém, alebo inak, systém, ktorý vypína motor pri zastavení na križovatke, je s nami už niekoľko rokov. Ako hlavný dôvod zavedenia tohto systému je údajne jeho vysoká ekologickosť. V ponímaní mnohých vodičov to je akurát jedna veľmi veľká otrava. Je pre auto a pre ekológiu tento systém skutočne taký prospešný?

Problematika Štart-Stop systému je diskutabilná. Na jednej strane stoja priaznivci – ekológovia a politici v Bruseli, na druhej strane odporcovia – užívatelia.  Môže sa na prvý pohľad zdať, že vzhľadom na rozšírenosť systému si ho zákazníci priam žiadajú.  Pravdou je však presný opak. Spolu s kvalitnejšími DPF filtrami pomáha znižovať emisie produkované spaľovacím motorom. Práve na to tlačí Európska únia.  Na druhej strane sa ale auta stávajú zložitejšími. To konečného zákazníka pri poruche bude stať podstatne viac. Auto so Štart-stop systémom potrebuje laicky povedané na každodenné používanie silnejší štartér, akumulátor, alternátor, a samozrejme mozog, elektroniku, ktorá tento proces bude riadiť. Čiže v porovnaní s bežným starším autom, oprava alebo výmena týchto komponentov stojí viac.

Dnes v Európe prakticky nekúpite osobné auto, ktoré by tento systém nemalo. Cena systému je približne 500-800€. Závisí od značky. Poviete si, ale však to šetrí palivo, čiže aj peniaze, tak sa mi to časom vráti. Nie je to úplne pravda.  Štart-stop systém nevypína motor vždy. Vypne ho iba vtedy, ak je na to motor pripravený, resp. si to systém myslí. Prihliada na údaje, akými sú teplota motora, teplota vonkajšieho prostredia, alebo zapnutá klimatizácia. Aktivuje sa stlačením spojkového alebo brzdového pedálu, keď vozidlo zastaví. Deaktivuje sa presne opačne, povolením pedálu.

1483603540-gombik-start-stop-3

„Žiť ekologicky je dnes životný štýl. Štart-stop systém však podstatne menej chráni životné  prostredie, ako je častokrát médiami prezentované. Zníženie spotreby paliva nie je také markantné, ako popisujú média. V tom lepšom prípade ide o desatiny, niekedy iba o stotiny litra na 100 km. Auto častým štartovaním navyše trpí…“ konštatuje Jindřich Krejčí, riaditeľ ProfiAuto pre Českú republiku a Slovensko.

Súčasti systému sú častejšie namáhané. Jednotlivé komponenty sú preto kvalitnejšie, a kvalitnejšie znamená drahšie. Motor navyše tým, že je vypnutý, chladne. Pri nižších teplotách oveľa rýchlejšie. Zvyčajne testovanie prebieha pri 20 °C, u nás je ale väčšiu časť roka chladnejšie. Energia potrebná na opätovné zahriatie motora býva väčšia, ako energia ušetrená. Preto sa lepší systém pri nízkych teplotách automaticky sám deaktivuje.  Ak auto využívate prevažne na dlhé trasy mimo mesto, systém tiež nevyužijete. Nadbytočná hmotnosť na dlhých trasách zvyšuje spotrebu a tým aj emisie. Malé, no neopomenuteľné mínus.

 

 

Samozrejme vypínanie motora sa dá deaktivovať. Až na pár výnimiek musíte funkciu po každom naštartovaní vždy deaktivovať. Čo je síce otravné, ale pre auto prospešné. Štart-stop nie je naladený vo všetkých autách rovnako. Niekde je až príliš pomalý, aby auto uviedol opäť do pohybu. Navyše znižuje komfort a vodičov doslova zlostí. Preto ho po každom štarte už podmienene deaktivujú, alebo aspoň hľadajú tlačidlo na vypínanie.

Komponenty motora, ktoré dostávajú najviac zabrať od systému Štart-stop je turbo a kľukový hriadeľ. Turbo po dlhodobej ostrejšej jazde je zohriaté. Nie je pre neho nič horšie, ako rýchle vypnutie. Vyžadujú si dochladenie na voľnobehu na krátku chvíľu. Nie každý systém to vyhodnotí správne a tak motor vypne skôr ako by mal. Turbo tak dostane na frak. V dobe kedy sú už bežné autá s dvoma turbami, takáto položka Vás v servise isto nepoteší. Väčšiu výhodu majú turbá chladené vodou.

Každým zošliapnutím spojky sa hriadeľ veľmi jemne posúva v axiálnych ložiskách. Tým sa naruší olejový film, čo má za následok pootočenie na sucho pri opätovnom štartovaní. Kvalita ložísk sa za posledné obdobie veľmi zvýšila, ale i tak to nie je úplne dotiahnuté do konca, a časom sa to na motoroch prejaví.

Sme ekologickí založení, ale systém štart-stop nie je taký šetrný ako sa prezentuje. Sú odvetvia, ktoré produkujú podstatne viac škodlivých látok, a zatvárajú sa nad nimi oči. Zaujímavým príkladom je Amerika. Tam si pri nových autách tento produkt môže vybrať. A keď už je v aute na trvalo inštalovaný, na prianie zákazníka ho vedia na trvalo deaktivovať. To by Európania privítali tiež.

Nenechajte si ujsť ani článok Škodí motoru zahrievanie na voľnobeh?

Článok vznikol v spolupráci s TOP motoristickým portálom TopSpeed.sk

     

b
Komentáre

Sociálne siete

facebook  

Odporúčame

HS-logo

TOPdesat.sk copyright © 2023 | Všetky práva vyhradené

Hore

online geldanlagen geldanlagen

Vstupujete na článok s obsahom určeným pre osoby staršie ako 18 rokov.

Potvrdzujem že mám nad 18 rokov
Nemám nad 18 rokov