videní: 15.7K
Aj keď je pravdou, že v tej dobe chtiac-nechtiac spolupracovali s Nemcami takmer všetky značky, niektoré vzťahy vás určite prekvapia. Každá dáma sníva o parfume od Chanel a každý pán sa rád pochváli košeľou od Hugo Boss. Určite by si nepohrdol chrobákom od volkswagenu a rád si dáš fantu. Vedel si, že tieto značky intenzívne spolupracovali s nacistickým nemeckom?
Prestížne uniformy
Nadriadená rasa predsa nebude chodiť v hocičom. Ich uniformy musia spájať eleganciu, ktorou prilákajú nových brancov a funkčnosť potrebnú pri bitkách. Takisto bolo potrebné dbať na cenu, pretože sa vyrábali v obrovskom náklade. Možno aj takto uvažoval Adolf Hitler, pred ktorého sa postavili modeli v nových nemeckých uniformách navrhnutých prestížnou značkou odevného priemyslu.
Zakladateľom spoločnosti Hugo Boss bol Hugo Ferdinand Boss (1885-1948). „Samozrejme, môj otec patril k nacistickej strane. Ale kto vtedy nepatril? Celý priemysel pracoval pre nacistickú armádu,“ cituje Siegfrieda Bossa The new York Times. Predtým, ako značka začala vyrábať uniformy nacistické, vyrábali uniformy pre políciu a poštu, k čomu sa aj neskôr vrátili.
Parfum s nádychom hákového kríža
„Gabrielle Chanel, známa ako Coco, bola biednym človekom. Antisemitský, homofóbny, sociálny šplhúň, bezzásadovec, smiešne snobská a medzi jej hriechy patrila aj fráza: Ak ste blondína, použite modrý parfum. Bola závislá na morfiu a aktívne spolupracovala s Nemcami v dobe nacistickej okupácie Paríža.“ Takto sa o žene, ktorá preslávila parfum (alebo skôr on ju?) a stala sa tak ikonou elegancie vyjadrili v Los Angels Times.
Gabrielle svetlo sveta uzrela v roku 1883 v hospici pre chudobných v údolí rieky Loiry. Aj napriek tomu sa vďaka svojej práci, krásnej tvári a dokonalej postave vypracovala na ikonu vo svojom odvetví, v ktorom je krása a jej zvýrazňovanie na prvom mieste. Práve ona povedala, že žena by mala vedieť dve veci: kto je a čo chce.
Zverejnené archívy vyniesli na svetlo sveta fakt, že pod krycou značkou F-7124 spolupracovala s nacistickou rozviedkou Abhwer. Celé pozadie jej kolaborácie odhalil americký novinár Hal Vaughan v knihe Sleeping With The Enemy: Coco Chanel’s Secret War. Táto bisexuálna žena, ktorá mala mať pomer so Salvadorom Dalím, keď bol ženatý, skutočne vedela kto je a čo chce.
Hitlerov chrobáčik
Hitler mal už dávnejšie predstavu, že by mal širokým masám Nemcov ponúknuť lacné, malé ale spoľahlivé auto, ktoré by bolo elegantné a „bude vyzerať ako chrobák“. A Ferdinand Porsche mu ho stvoril. V roku 1939 bolo na autosalóne v Berlíne predstavené vozidlo KdF-Wagen, dnes známe ako Volkswagen Chrobák. Vodcove žiadané parametre cituje Jonathan Wood v knihe The Volkswagen Beetle: „Maximálna rýchlosť 62 míľ (100km) za hodinu, spotreba 42km na galon benzínu ( 7l/100km), musí byť vzduchom chladený a zmestiť sa doň majú dvaja dospelí a tri deti. Cena nesmie presiahnuť 1000 ríšskych mariek.“
Ako vidíme, Vodca pre svoju ríšu plánoval silný populačný boom. Dnes už málokomu napadne, že v tomto vozidle je kúsok Hitlerového myšlienkového dedičstva.
Lieky a plyn
I.G. Farbenindustrie AG bola nemecká priemyselná spoločnosť zložená zo šiestich firiem. Behom plánovanej invázie do Československa a Poľska úzko spolupracovala s nacistickým vedením na plánoch, ktorých cieľom bolo zabavenie a predanie chemických závodov na obsadenom území priamo do rúk IG Farbenu.
Jedným z nástupcov firmy je dnešný Bayer, významná farmaceutická spoločnosť. Ich lieky zachraňujú životy po celom svete. Tá istá firma dodávala nacistom neslávne preslávené modrasté kryštály nasýtené kyanovodíkom. Tie sa sypali do plynových komôr. Cyklon B sa tak stal synonymom nacistických vojnových zverstiev. Podľa niektorých zdrojov platila firma Bayer 200 ríšskych mariek za usmrtenú osobu samotnému Mengelemu, ktorý na svoje pokusy používal ako „živý biologický materiál“ väzňov z koncentračných táborov. Absurditou historického vývoja je fakt, že v nejednej domácnosti by sa dnes našiel aspirín od firmy Bayer.
Fanta- nápoj nacistov?
Zdá sa vám to pritiahnuté za vlasy? Mark Thomas vyhľadal pre časopis New Statesman informácie o vojnovej histórii tohto nápoja: „Coca-cola to v priebehu druhej svetovej vojny hrala na obe strany. Podporovala americké invázne jednotky a zároveň dodávala nápoje nacistom. Keď v roku 1941 došli v rámci vojnových reštrikcií nemeckej vetve Coca-coly zásoby amerického sirupu, vymysleli nový, ovocný nápoj s názvom Fanta.“ Ten bol podľa reklamy určený špeciálne nacistom.
Vyzerá to tak, že kto nespolupracoval, ohrozil sám seba na živote. To platí zrejme aj pre vyššie uvedené firmy. Je jednoduché byť generálom po vojne.
Zdroj: zoom.iprima.cz