videní: 3.3K
Na začiatku sedemdesiatych rokov zaznamenal americký automobilový priemysel súboj o trh s malými vozidlami, ktorému dominovali japonské a európske autá. Spoločnosť American Motors Corporation (AMS), ktorá bojovala s americkou ropnou krízou, hľadala úsporné riešenie. Výsledkom jej snahy bolo vozidlo AMC Gremlin, ktoré dostalo názov po postavičke škriatka s veľkými ušami, obľúbenom u britských vojnových pilotov.
Gremlin bol postavený na báze úspešného modelu Hornet, akurát bol mierne skrátený. Dvojdverový štvormiestny hatchback s výklopným zadným oknom dostal pod kapotu 6-valcový kvapalinou chladený motor OHV s obsahom 3,8, respektíve 4,2 litra s výkonom veľmi biednych 100, resp. 110 koní. Najvýkonnejší bol osemvalec s objemom 5 litrov s výkonom 150 koní.
Tento (v pomere k objemu motoru skutočne veľmi nízky) výkon prenášala na zadné kolesá trojstupňová manuálna, respektíva automatická prevodovka. Predné kolesá boli nezávislé zavesené s vinutými pružinami, zadnú nápravu mal tuhú s pozdĺžnymi listovými perami, O zastavenie tohto ohyzdného auta sa štandardne starali bubnové brzdy. Za príplatok boli k dispozícii kotúčové brzdy, no iba vpredu.
AMC do vozidla vkladala veľké nádeje, no opak bol pravdou. Gremlin bol začiatkom konca tejto americkej spoločnosti. Je možné, že k tomu dopomohol aj dátum premiéry – 1. apríla 1970, zvláštny dizajn zadnej časti, nevýkonné a nehospodárne motory s priemernou spotrebou 14 (!!!) litrov na 100 kilometrov. Vďaka ťažkému a slabému motoru sa riadil veľmi zle a navyše nemal lákavý dizajn. S týmito parametrami skutočne nemohol konkurovať európskym a japonským autám, ktoré boli v tom čase na inej úrovni.
Vyrobených bolo približne 650.000 vozidiel a výroba skončila v roku 1978. Hoci s týmto vozidlom jazdili aj budúci americkí prezidenti George Bush a Bill Clinton, Gremlin bol často terčom posmechov. Časopis Time ho zaradil medzi 50 najhorších áut všetkých dôb.
Video si môžeš pozrieť tu:
Zdroj fotografií: Wikipedia, Flickr
NENECHAJ SI UJSŤ OSTATNÉ DIELY SERIÁLU OMYLY AUTOMOBILIZMU.